АЕЖ-България изразява тревога от това, че дигиталната медийна компания Нетинфо, като част от Нова Броудкастинт Груп свали от всичките си сайтове карикатурата на Чавдар Николов, която осмива изказваната подкрепа от страна на българския минитър-председател Бойко Борисов към т.нар. граждански отряди, създавани от лица с криминални прояви за "лов на бежанци". Припомняме, че само преди дни подобен "граждански отряд" разпространи видео от залавянето на мигранти, т.нар. граждански арес", от неоторизирани лица, които завързват ръцете на мигрантите с пластмасови скоби.

Спорадичните обясненията от медийната група пред репортери на други медии изглеждат крайно неубедително, като имаме предвид съдържанието и обекта на коментар в свалената карикатура, а именно министър-председателя на България. Тревожен и фактът, че целият канал с авторските карикатури на Чавдар Николов във Vbox7 (сайтът за видео-споделяне е в портфолиото на Нетинфо) е изтрит. А заявленията от компанията, цитирани в медиите, че са готови да го възстановят, противоречат на първоначалното оправдание, че са свалили карикатурите, и не са подновили договорните си отношения с автора, заради ниска гледаемост. Опасяваме се, че подобна тактика се опитва да прикрие статистиката на гледаемост на свалените карикатури.

Имаме основания да смятаме, че става дума за брутален, ясен и драстичен случай на политическа цензура, необичаeн дори за тежко увредена медийна среда като българската.

Призоваваме Нетинфо и НоваТВ да поемат отговорност и да посочат лицата, взели това решение, както и истинските мотиви, които стоят зад него.

Единственият достоен изход от създалата се ситуация за ръководството на медийната група и на НоваТВ е да посочат дали са били подложени на външен натиск или става дума за автоцензура. Ако това е автоцензурине на медийно съдържание, ще е полезно за професионалната общност да посочат какви са съображенията за това.

Подобна цензура и автоцензура, за жалост, потвърждава изводите от последното, трето изследване на АЕЖ-България за "културата на натиска" в българските медии, което през 2015 г. констатира, че стават все по-устойчиви тенденциите за контрол и ограничаване на плурализма, според което мнозинството (72%) от анкетираните журналисти съобщават, че са били свидетели на натиск, който е бил оказван на техни колеги.

Безпардонното сваляне на карикатура, осмиваща министър-председателя, и последващото изтриване на целия канал с авторски карикатури на изтъкнатия български карикатурист Чавдар Николов е случай, който неминуемо ще влезе в докладите за свободата на словото за България на всички международни организации и ще се отрази негативно върху и без това незавидното класиране на нашата страна в тези класации.

Единственият начин да се намалят щетите е замесените журналисти и медийни шефове да обявят пред обществото цялата истина за случая.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

"Компютрите сами по себе си са добри, но не и когато поглъщат човека."

Ингви Малмстийн, шведски музикант и композитор, роден на 30 юни преди 59 години  

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Путин и КГБ: Как Русия не стана "втора Америка"

В книгата си "Хората на Путин" Катрин Белтън се възползва от типичната за диктаторите свръхподозрителност, която ги кара рано или късно да се обърнат дори срещу най-приближените си

Роман за вкуса на петмеза от детството

 

"Петмез“ е метафора не само на детството, но и на човешкия живот

Детската игра – първите житейски роли

 

Така както детето, детството, е най-близо да несъзнаваното, така и психоаналитичният прочит на литературата за деца отговаря на иманентно присъщото несъзнавано в природата на тази литература.