През 2020 г. събраните авторски възнаграждения за създатели на музика, аудиовизуални произведения, визуални изкуства, драма и литература от целия свят вероятно ще спаднат с до 35% или 3,5 милиарда евро заради кризата с COVID-19. Прогнозата идва от доклада на Световната организация на дружествата на композитори и автори – CISAC за събраните авторски възнаграждения в глобален план, който беше публикуван в тази седмица.

Докладът, озаглавен „COVID-19: Криза, устойчивост, възстановяване“, показва как творците са повлияни от пандемията и анализира продължаващите ефекти върху доходите им през 2021 г. В доклада са представени изследвания от Австралия, Бразилия, Колумбия, Франция, Мароко, Норвегия, Испания, Великобритания и САЩ.

В своето въведение към доклада президентът на CISAC Бьорн Улвеус казва:

„Днес несигурността за бъдещето на творците е дори по-голяма, отколкото беше, когато пандемията се появи за първи път. Милиони творци губят поминъка си. Ние бяхме първата индустрия, която беше засегната, и ще бъдем последната, която ще се възстанови.“

Президентът на CISAC подчертава волята на творците за справяне с кризата, но това няма как да се случи без правителствени мерки в подкрепа на творческия и културен сектор:

„Създателите са иновативни, предприемчиви и устойчиви, но за да излезем от тази криза, трябва да се обърнем към правителствата. Не става въпрос само за спешна финансова подкрепа, която също би дошла добре. Политиците трябва да се справят с дълбокия дисбаланс и проблемите, които дълги години изкривяват условията за работа на творците. Не COVID-19 е причината за липсата на равни условия в творческите индустрии, но със сигурност пандемията влоши и изостри тази ситуация. Това е моментът правителствата да покажат, че се отнасят сериозно към творческите индустрии. Време е политиците да се събудят и да действат.”

Най-сериозно е отражението на кризата за възнагражденията на творците от концерти, събития и всички останали източници на приходи от публично изпълнение, в това число хотели, заведения и търговски обекти. През 2020 г. тези приходи се очаква да спаднат с 60-80%. Разчита се загубите да бъдат компенсирани от новите възможности за достъп до творчество – дигиталните услуги, но приходите от тях все още са далеч по-ниски.

Приходите за автори на текст и музика съставляват по-голямата част от общия размер на събраните авторски възнаграждения в световен план и се очаква те да спаднат между 1,8 и 3,1 милиарда евро през 2020 г., тоест с 20-35%.

За съжаление въздействието на пандемията се очаква да остане дълго до 2021 г. и след това. Във всички сфери на творчеството събраните авторски възнаграждения през 2021 г. ще останат под нивото на тези през 2019 г., а бизнесът, който ползва произведения, продължава да се сблъсква с трудности и фалити.

През 2020 г. докладът на CISAC отчита нарастване на авторските възнаграждения със 7,4%, за да достигнат за първи път 10 милиарда евро. Авторските възнаграждения от музика са нараснали с 8,4% през 2019 г. Загубите от 2020 г., обаче, ще унищожат целия растеж, който творческите индустрии бележат от 2015 г. насам.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

"Компютрите сами по себе си са добри, но не и когато поглъщат човека."

Ингви Малмстийн, шведски музикант и композитор, роден на 30 юни преди 59 години  

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Путин и КГБ: Как Русия не стана "втора Америка"

В книгата си "Хората на Путин" Катрин Белтън се възползва от типичната за диктаторите свръхподозрителност, която ги кара рано или късно да се обърнат дори срещу най-приближените си

Роман за вкуса на петмеза от детството

 

"Петмез“ е метафора не само на детството, но и на човешкия живот

Детската игра – първите житейски роли

 

Така както детето, детството, е най-близо да несъзнаваното, така и психоаналитичният прочит на литературата за деца отговаря на иманентно присъщото несъзнавано в природата на тази литература.