„Крайно време беше да се направи ревизия на учебниците до 4-ти клас. Крайно време беше да скочи някой срещу учебникарската мафия. Казвам го най-отговорно: в България има учебникарска мафия, на чийто терен се усвояват между 60-80 млн. лв. на година като една четвърт от тези пари отиват, по мои наблюдения, за т.нар. корупционен натиск. Тя добре разплаща и затова години наред се върши нещо, което не почива на никакви изследвания.

Против естествената логика в техните учебници се сваля учебно съдържание от по-горните класове в началните, без да се знае дали, примерно, третокласникът е достатъчно зрял, за да осмисли написаното в тях. Мога да се позова на цяла редица случаи, кой от кой по-скандален. И вместо да се прави реформа, а тя се корени във въпросите какво и как учат нашите деца, се дискутират и предлагат административни идеи от типа – от колко години да тръгват децата на училище и колко да продължава началното образование.

Съвременното дете е много различно – то живее в друга социална среда, която няма нищо общо с тази на родителите му, когато са били на тази невръстна възраст.

Но опасното не е точно в учебниците по история, където турското робство го няма в материала. Вижте какво се пише в учебниците по математика – там се учат неща, заради които все повече деца се чувстват буквално репресирани от материала, който изучават. Той не само е труден и сложен за тях, но е направо недостъпен за степента на интелектуалното им развитие. А какво да говорим за българския език – вместо да ги учим да го усвояват така, че да могат да го използват в ежедневния си живот като средство за улесняване на комуникацията, да изразяват себе си, те учат безсмислени неща. Говоря за най-различни пунктуации, за псевдоакадемичната терминологията в тях, която явно са налагали откровено комплексирани хора. Видно е, че авторите са искали да покажат колко много са чели и знаят, но няма нужда насилствено да правиш публика едни осем годишни деца, които нямат вина за нечии нереализирани амбиции. Вместо да направят така, че децата да заобичат знанието, да ги мотивират да искат да учат, да разберат, че ученето е смисълът на човешкия живот и това доставя удоволствие, авторите на учебниците заорават в полето на собствената си личностна недостатъчност.

Ревизията на учебниците до 4-ти клас е наистина крайно наложително и аз, както и други мои колеги експерти, сме съгласни да помогнем. Но бих посъветвал министър Танев нещо много важно – да пита и децата какво мислят за един или друг учебник. Дори и първокласниците не са за подценяване – вярвам, че те също могат да дадат своята неподправена и честна оценка. Нека експертите ги попитат – защо не си харесваш учебника?“

Христо Монов, преподавател по психология в СУ, бивш  зам. председател на Държавната агенция за закрила на детето и депутат от левицата, пред БГНЕС

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Никой от нас не може да предположи на какво сме способни, когато действаме инстинктивно.“

Луиджи Пирандело, италиански писател, драматург и поет, роден на 28 юни преди 154 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Путин и КГБ: Как Русия не стана "втора Америка"

В книгата си "Хората на Путин" Катрин Белтън се възползва от типичната за диктаторите свръхподозрителност, която ги кара рано или късно да се обърнат дори срещу най-приближените си

Роман за вкуса на петмеза от детството

 

"Петмез“ е метафора не само на детството, но и на човешкия живот

Детската игра – първите житейски роли

 

Така както детето, детството, е най-близо да несъзнаваното, така и психоаналитичният прочит на литературата за деца отговаря на иманентно присъщото несъзнавано в природата на тази литература.