ПЕТЪР ВАСИЛЕВ

24-тият филм от една от най-култовите поредици в киното – за героя на Ян Флеминг Джеймс Бондq има всичко необходимо, франчайзът да продължи успешно въпреки миналия над половин век от началото.

„Спектър” е режисиран от Сам Мендес, който режисира и предшественика му, „Скайфол”. Даниъл Крейг се завръща в ролята на агент 007 за четвърти път, а негов архивраг е Ернст Ставро Бофелд – изигран от носителя на „Оскар” Кристоф Валц. В ролята на характерните за поредицата момичета на Бонд този път са Леа Сейду и вечният секссимвол Моника Белучи, която на 51 години се превърна в най-възрастната актриса, в секси ролята.

Лентата отбелязва завръщането на криминалната организация „Спектър” в поредицата за първи път от 1971 г., когато излезе „Диамантите са вечни” с Шон Конъри. Сюжетът отново изправя агент 007 срещу престъпния контингент, а и оформя като едно цяло историята на всички филми от серията с участието на Крейг. Засегната е и темата за следенето на всяка стъпка и липсата на личен живот, така актуална в последно време. Периферният конфликт във филма са опитите да не бъде затворена програмата „00”, на която е продукт и самият Бонд.

„Спектър” залага на доказаната печеливша форма в една от филмовите поредици, която днес, повече от половин век от своето начало, по всичко изглежда, че никога няма да свърши. Зрителят е връхлитан от зрелищни екшън сцени, преследвания с коли, хеликоптери и влакове, схватки, в които агент 007 показва уменията си в ръкопашния бой и забавни подмятания и диалози. Естествено, Бонд отново има почти необясним успех с жените, демонстрирайки типичния си чар и увереност.

Даниъл Крейг за пореден път доказва, че е най-доброто превъплъщение на Джеймс Бонд на големия екран. Удават му се добре безскруполността, жестокостта и дълбочината, необходими на един агент от тайните служби с лиценз да убива. Нещо, което липсва в усмихнатите и позитивни изпълнения на актьори като Шон Конъри, Роджър Мур или Пиърс Броснан. Първоначалните планове са Крейг да бъде агент 007 още веднъж. Възможно е обаче „Спектър” да е последният му филм като Бонд. Неговият наследник ще има доста трудна задача, освен ако студиото не реши да промени същността на героя в бъдеще.

„Спектър” следва и тенденциите на блокбъстърите тази година. Подобно на „Отмъстителите: Ерата на Ултрон”, „Бързи и яростни 7” и „Мисията невъзможна”, екшън сцените са много и понякога толкова продължителни, че зрителят забравя за сюжета. Все пак лентата на Мендес превъзхожда тези мегапродукции, дебютирали в кината по-рано тази година. 

Опасенията на писателя Антъни Хоровиц, че героят на Флеминг ще бъде прекалено сантиментален и уязвим, не се оправдават. Виждаме Бонд почти като супергерой – бърз, непоколебим и решителен. 

Феновете на поредицата би трябвало да останат доволни и да чакат с нетърпение 2019 г., когато по план трябва да излезе следващия филм за най-обичания сексист, мизантроп и алкохолик в историята на киното и литературата.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Ако искаш мъжете да са добри с теб, трябва да се държиш отвратително с тях; отнасяш ли се както трябва, те ще те накарат да си платиш за това.” 

Съмърсет Моъм, английски писател, роден на 25 януари преди 148 години

Анкета

Ходите ли на културни събития, откакто се изисква сертификат?

Да - 27.6%
Не - 65.5%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Страсти и стълкновения за четвъртата „Матрица“

Защото, нека не се залъгваме – това си е поп културен феномен, съизмерим със „Звездни войни“ и „Терминатор“ и всеки, пък бил и негов създател, дръзнал да прави продължение след две десетилетия, неизбежно ще трябва да приеме пороя от противоречиви мнения и оценки, които ще го съпътстват. Анализ на Борислав Гърдев

Симетрията и нейното нарушаване

 

Наред с всемирните въпроси, които поставя и които „никой век не разреши“, поезията на Михаил Иванов е и много земна и всекидневна.

Немерената реч на Георги Борисов

 

 Силвия Чолева за  "Откаченият вагон" биографичната книга на поета и издател