КРЕМЕНА НИКОЛРОВА - ФЛОР

Германският музикант Кристоф Ешенбах, който от няколко десетилетия е на върха на световния подиум за класическа музика и работи с най-елитните оркестри от петте континента, гостува в сезона на Софийската филхармония. Концертът е в програмата на „Европейски музикален фестивал" 2021. Първата среща на известния диригент с българската публика ще се състои на 2 декември от 19:00 в зала „България". Ешенбах е известен с широтата на репертоара си, с дълбочината на своите интерпретации и с харизматичното си излъчване на сцената. От септември 2019 г. той е музикален директор на Оркестъра на Концертхаус – Берлин, а преди това е бил ръководител на Оркестър „Тонхале" – Цюрих, Симфоничния оркестър на Северногерманското радио в Хамбург, Оркестъра на Филаделфия, Оркестъра на Париж и Националния симфоничен оркестър във Вашингтон. Личната кариера вече не е единствената му цел, а желанието да предаде своите постижения на следващото поколение, черпейки вдъхновение и енергия от младите таланти. Сред неговите открития са пианистът Ланг Ланг, цигуларката Юлия Фишер, виолончелистът Даниел Мюлер-Шот и др.

Солист в концерта на 2 декември ще бъде Цимон Барто, американски пианист, който е изключително нетрадиционна фигура в света на класическата музика. Освен виртуозен музикант, Барто се увлича от литературата. Той владее няколко езика, пише романи и стихове. В програмата ще бъдат изпълнени Концерт за пиано и оркестър №2 и Четвъртата симфония от Йоханес Брамс.

Концертът на Софийската филхармония се организира в партньорство с „Кантус Фирмус", а билети за събитието могат да бъдат закупени на касата в зала „България" и онлайн в мрежата на Eventim.

КРИСТОФ ЕШЕНБАХ е роден през 1940 г. в Бреслау, Германия (днешен Вроцлав, Полша). Той израства в провинция Шлезвиг-Холщайн, по-късно в Аахен, като сирак от войната. Отгледан е от пианистката Валидор Ешенбах, която е братовчедка на неговата майка. Уроците с нея поставят основата на бъдещата му блестяща музикална кариера. Кристоф учи във Висшето училище за музика в Хамбург при Елиза Хансен (пиано) и Вилхелм Брюкнер-Рюгеберг (дирижиране). Отличен е с първи награди като пианист на Конкурса „ARD" през 1962 г. и Конкурса „Клара Хаскил" през 1965 г., които му проправят пътя към международна кариера. Първоначално Ешенбах става известен като пианист. Прави турнета по цял свят като солист и осъществява множество записи, които са оценени високо от критиката. По-късно е подкрепен от ментори като Джордж Сел и Херберт фон Караян, благодарение на които все повече насочва вниманието си към дирижирането. През годините той работи като музикален директор на Оркестър „Тонхале" – Цюрих, (1982–1985), Симфоничен оркестър на Хюстън (1988–1999), Симфоничен оркестър на Северногерманското радио в Хамбург (1998–2004), Оркестър на Париж (2000–2010), Оркестър на Филаделфия (2003–2008). От 2010 до 2017 г. Ешенбах ръководи Националния симфоничен оркестър във Вашингтон, а от септември 2019 г. той става музикален директор на Оркестъра на Концертхаус – Берлин. Бил е също гост-диригент на Виенската филхармония, Берлинската филхармония, Чикагския симфоничен оркестър, Щатскапеле Дрезден, Нюйоркската филхармония, Оркестъра на Миланската „Ла Скала", Лондонския филхармоничен оркестър и Симфоничен оркестър „NHK" - Токио. Участвал е във фестивалите в Залцбург, Прага, Тангълууд, Санкт Петербург, Гранада, Райнгау, Шлезвиг-Холщайн и фестивала „Равиния".

Кристоф Ешенбах има обширна и впечатляваща дискография като диригент и пианист, която е създадена в продължение на пет десетилетия и обхваща музика от Й. С. Бах до съвременността. Многобройните му записи са получавали престижни награди, сред които Наградата на немската критика за звукозапис, награда „МИДЕМ" за класическа музика и награда „Грами".

В областта на камерното музициране Кристоф Ешенбах си партнира от дълго време с немския баритон Матиас Гьорне. Двамата артисти постигат съвършен синхрон в изпълнение на песенното творчество на Шуберт, Брамс и Шуман, изнасят рецитали, включително на Залцбургския фестивал и издават албуми.

Кристоф Ешенбах е кавалер на Ордена на Почетния легион и на Ордена за изкуства и литература, носител е на Ордена за заслуги на Федерална република Германия и на наградата „Ленард Бърнстейн". През 2015 г. е удостоен с музикалната награда „Ернст фон Сименс", която има престижа на Нобелова награда в областта на музиката.

ЦИМОН БАРТО става известен в средата 80-те години на ХХ век, когато по покана на Херберт фон Караян изнася концерти в Музикферайн – Виена и участва на Залцбургския фестивал. Оттогава той свири с повечето елитни европейски и американски оркестри и редовно е канен на много фестивали. Композиторът Волфганг Рим му посвещава своя Втори клавирен концерт. Произведението е представено от Барто премиерно на Залцбургския фестивал през 2014 г. с Младежки оркестър „Густав Малер" и след това на турне в Германия. Основен акцент в репертоара на пианиста през последните сезони са трите клавирни концерта на Бела Барток и двата клавирни концерта на Йоханес Брамс, които той изпълнява с различни оркестри в цяла Европа и Германия.

Обширната дискография на Цимон Барто включва албуми с произведения на Хайдн, Рамо, Шуберт, Чайковски, Шуман и Брамс. Последният му албум представя Голдберг вариации от Й. С. Бах – версия на Бузони, както и Вариации по теми на Паганини от Лист, Брамс, Лютославски и Рахманинов. Барто има запис на рядко изпълнявания Концерт за пиано в ми-бемол мажор от Ханс Пфицнер, записан с Щатскапеле – Дрезден и диригента Кристиан Тилеман.

Роден и израснал в Централна Флорида, Цимон Барто учи при известната пианистка и педагог Адел Маркъс в „Джулиард Скул" в Ню Йорк, където печели конкурса „Джина Бахауер" в две поредни години.

Цимон Барто има интерес към изучаването на литература и езици. Той говори свободно пет живи езика, чете старогръцки, иврит, латински и изучава мандарин. Автор е на няколко романа и сборник със стихове. Книгата му „Дама от гръцки произход" е публикувана през 2001 и 2008 г., а през 2010 г. излиза неговият роман „Харолд Фландърс".

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Ако искаш мъжете да са добри с теб, трябва да се държиш отвратително с тях; отнасяш ли се както трябва, те ще те накарат да си платиш за това.” 

Съмърсет Моъм, английски писател, роден на 25 януари преди 148 години

Анкета

Ходите ли на културни събития, откакто се изисква сертификат?

Да - 27.6%
Не - 65.5%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Страсти и стълкновения за четвъртата „Матрица“

Защото, нека не се залъгваме – това си е поп културен феномен, съизмерим със „Звездни войни“ и „Терминатор“ и всеки, пък бил и негов създател, дръзнал да прави продължение след две десетилетия, неизбежно ще трябва да приеме пороя от противоречиви мнения и оценки, които ще го съпътстват. Анализ на Борислав Гърдев

Симетрията и нейното нарушаване

 

Наред с всемирните въпроси, които поставя и които „никой век не разреши“, поезията на Михаил Иванов е и много земна и всекидневна.

Немерената реч на Георги Борисов

 

 Силвия Чолева за  "Откаченият вагон" биографичната книга на поета и издател