На 24 октомври във възобновеното столично пространство за култура -Yalta Art Room, ще се състои премиерата на филма „Непозната от банкнотата”, съобщиха организаторите. Документалната лента е за живота на поетесата и видна интелектуалка Мара Белчева. В главните роли са младата актриса – Василена Винченцо и доайена на Народния театър и българското кино – Руси Чанев. Автор на филма е Боряна Пунчева. В сюжета са разкрити стихове на Мара Белчева, както и част от писмата, които е писала до Пенчо Славейков.

Филмът е сниман в къща музей „Пенчо Славейков“. Той е съчетание между документално кино  и актьорско присъствие. За „Непознатата от банкнотата“ работят още Мина Версано и Чавдар Варийски в ролите на оператор и монтажист. Александра Ангелова е художник. 

Образът на Мара Белчева е показан като забравено събитие в литературата и  културата на следосвобожденска България. Авторите споделят, че призната от съвременниците си като изключителна красавица и модна икона Мара Белчева е най-маргинализираната   личност  в  българската литература. В годините  се  мултиплицира само облика й  на любима на Пенчо  Славейков. Проектът има за цел да преодолее тоталното непознаване  на тази изключителна личност.

Банкнотата от 50 лева днес  е категоричното доказателство - там тя присъства анонимно, без физическа прилика, като шаблонна комиксова хубавица. 

„Тя несъмнено е една от най-обаятелните и духовно извисени българки - не само на своето време. Израства като високообразована интелектуалка от европейска класа. Със своята нетрадиционна лирика, с европейския си манталитет, с културните си натрупвания и  с човешкото си поведение, Мара Белчева, също както Пенчо Славейков, стои самотно на фона на литературния и обществен пейзаж в байганьовска  България. А за това си струва да се разказва!“, казва Боряна Пунчева.

В игралните епизоди няма пълна възстановка на среда и костюми, разчита се на правдиво пресъздаден силует на епохата. Така и в актьорското поведение  няма „изиграване“ на поетесата, а представянето й в контекста на времето,  в което е живяла .

И макар филмът  да показва Мара Белчева като извадена от дебелата  сянка на нейния любим Пенчо Славейков,  той  присъства на екрана чрез актьора Руси Чанев.  Видна е и гледната точка  на  изследователи  на поезията от началото на ХХ век, които да поставят  произведенията на поетесата на заслуженото им място в българската литература. 

Василена Винченцо и Руси Чанев са колеги от Народния театър и делят една сцена в спектакъла „Хъшове“. Именно за играта си там редом до Руси, Василена споделя, че и се е сбъднала детската мечта. По време на снимките на „Непознатата от банкнотата“ тя посвещава  специално стихотворение на актьора.

Филмът е създаден с подкрепата на Национален фонд „Култура“.

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Все още обичам хората, които съм обичала, независимо че ги избягвам, когато ги срещна на улицата.”

Ума Търман, американска актриса, родена на 29 април преди 55 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.