ЕЛЕНА ГЮРОВА

Броени дни след официалната премиера за България на филма "ф1.618“ с автор Теодор Ушев, Нов български университет организира майсторски клас „В мрежата на следобедните сънища“ с графичния дизайнер, плакатист и аниматор.

На 2 и 3 декември, в галерия "УниАрт" Тео Ушев ще запознае със своя опит не само студенти от НБУ, но и от още два български университета.

„В мрежата на следобедните сънища“ е първият му майсторски клас в България, който се реализира по покана на изпълнителния директор на университета д-р Георги Текев. Обучението ще бъде разделено на две части в които, през призмата на собствената си практика Тео Ушев ще трасира техники и методи за създаване на кино изображението.

Ще бъдат засегнати проблеми с избора на техники, методи, изобретяване и намиране на свой собствен език. Филм след филм ще се проведе дискусия относно създаването на киното - от идеята, през реализацията до промотирането и представянето му пред публика. Във втората част, преминавайки през някои от най-забележителните произведения на експерименталното и ненаративно кино, ще се анализират отделните компоненти: идея, конструкция, ритъм, монтаж, звук, визуални решения, безкамерно кино, виртуална реалност.

Началото на майсторския клас ще бъде съпътствано и от изложба с плакати на Тео Ушев в галерия "УниАрт", която ще бъде открита на 2 декември, в 17.30 часа и ще може да бъде разгледана до 23 декември.

На 28 ноември НБУ представи ретроспектива на анимационните филми на Теодор Ушев в киносалона на университета. Събитието беше организирано от преподавателите по анимационно кино в департамент „Кино, реклама и шоубизнес“ ас. Весела Данчева и ас. Иван Богданов.

В селекцията бяха включени десет заглавия от анимационните филми на Теодор Ушев, създадени през последните 17 години. Филмите на Ушев печелят повече от 80 награди и признания и са показвани в много ретроспективи, включително на фестивала за късометражни филми в Клермон-Феран, Франция.

От 2010 г. Тео Ушев преподава и провежда работилници и майсторски класове в повече от 20 университета и фестивала по света, включително в Япония, Франция, Испания, Германия, Португалия, Лондон, Будапеща и много други.

Анимационните му творби – късометражните филми „Тауър Бауър“ („Tawer Bawher“, 2005), по музика на Георгий Свиридов, детският „Царица“ („Tzaritza“, 2006) и „Човекът, който чакаше“ („The Man Who Waited“, 2006), по текст на Кафка, печелят множество награди по света. Филмите на Ушев печелят повече от 80 награди и признания и са показвани в много ретроспективи, включително на фестивала за късометражни филми в Клермон-Феран, Франция. През 2013 г. филмът Gloria Victoria е обявен за най-добър анимационен филм на годината в анкета с участието на 15 водещи критици и фестивални директори. Gloria Victoria е номиниран за анимационните награди на Холивуд Annie awards за 2014 г. 

През 2014 г. Канадският филмов институт издава книга, посветена на творчеството на Ушев. Книгата носи заглавието Dark Mirror: The Films of Theodore Ushev („Тъмно огледало: Филмите на Теодор Ушев“) и е под редакцията на Том Максорли.

През 2017 г. неговият филм „Сляпата Вайша“ е номиниран за наградата на американската филмова академия „Оскар“ за късометражен анимационен филм. Филмографията му обхваща още Физика на тъгата (2019 г.), както и ф1.618 (2022 г.), който много бързо се превърна в любим филм за публиката.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Правителство, което повиши цената на бирата, неминуемо пада от власт.”

Ярослав Хашек, чешки писател, роден на 30 април преди 142 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.