„Бърдмен, или неочакваната добродетел на невежеството“ на Алехандро Гонзалес Иняриту е категоричния победител за журито на Американската филмова академия. Лентата обра най-важните статуетки „Оскар” – за филм, режисура, оригинален сценарий и операторско майсторство.

Филмът на Иняриту надцака своя основен съперник „Юношество“. Сниманият 12 години опус на Ричард Линклейтър за израстването на едно момче остана само с отличие за поддържаща женска роля на Патриша Аркет.

С четири „Оскар”-а си тръгна и „Грандхотел Будапеща“, който очаквано взе наградите за грим, костюми и сценография, както и за музиката на Александър Депла.

Филмите за двама от титаните в науката също получиха „Оскар“. Еди Редмейн заслужи статуетката за мъжка роля с вълнуващото си превъплъщение в Стивън Хокинг (в „Теорията на всичко“), а „Игра на кодове“ почете паметта на Алън Тюринг, спечелвайки наградата за адаптиран сценарий.

Джулиан Мур бе безапелационен победител при жените с „Все още Алис“, а Джей Кей Симънс отвя конкуренцията в ритъма на джаза и спечели наградата за най-добра поддържаща мъжка роля с „Камшичен удар“. Филмът има още две награди – за звук и смесване на звук.

Още един филм с много номинации – патриотичният „Американски снайперист“ на Клинт Истууд не бе сред големите победители. Той взе само наградата за монтаж на звукови ефекти. „Селма“ също остана с един „Оскар“ – за песен (Glory, изпята и на живо на церемонията), но в годината на „белите „Оскари“ това стана повод да се отдаде почит към чернокожите американци и тяхната борба за права.

„Интерстелар“ е заслужилият победител за визуални ефекти. Полската чернобяла елегия „Ида“ е най-добър чуждоезичен филм, а „Героичната шесторка“ – най-добра анимация. „Гражданинът 4″ за Едуард Сноудън е носителят на „Оскар“ за документален филм.

Листата на наградените
- Най-добър филм – „Бърдмен“
- Най добър актьор – Еди Редмейн за „Теорията на всичко“
- Най-добра актриса – Джулиан Мур за „Все още Алис“
- Най-добър режисьор – Алехандро Гонсалес Иняриту за „Бърдмен“
- Най-добър актьор в поддържаща роля – Джей Кей Симънс за „Камшинеч удар“
- Най-добра актриса в поддържаща роля – Патриша Аркет за „Юношество“
- Оригинален сценарий – Алехандро Гонсалес Иняриту, Николас Джакобоне, Александър Динеларис и Армандо Бо за „Бърдмен“
- Адаптиран сценарий – Греъм Мур за „Игра на кодове“
- Най-добър чуждоезичен филм – „Ида“ на Павел Павликовски
- Анимация – „Героичната шесторка“
- Документален филм – „Гражданин 4″ за Едуард Сноудън
- Сценография – „Гранд хотел Будапеща“
- Операторско майсторство – Еманюел Любецки за „Бърдмен“
- Оригинална музика – Александър Депла за „Гранд хотел Будапеща“
- Песен от филм – Джон Леджънд и Комън за „Glory“ от „Селма“
- Монтаж – Том Крос за „Камшичен удар“
- Костюми – Милена Канонеро за „Гранд хотел Будапеща“
- Грим и прически – Марк Кулиър и Франсис Ханън за „Гранд хотел Будапеща“
- Късометражен документален филм – „Кризисна телефонна линия“
- Късометражен игрален филм – „Обаждането“
- Късометражен анимационен филм – „Празник“
- Визуални ефекти – „Интерстелар“
- Звуков мишунг – „Камшичен удар“
- Монтаж на звукови ефекти – „Американски снайперист“
- Хари Белафонте – хуманитарната награда „Джийн Хершолт“
- Почетен „Оскар“ – Жан-Клод Кариер
- Почетен „Оскар“ – Хаяо Миядзаки
- Почетен „Оскар“ – Морийн О’Хара

„Трябва да си дадем сметка, че оставяме нещо след себе си. И това е споменът за нас в децата ни."

Кевин Костнър, американски актьор и режисьор, роден на 18 януари преди 70 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...