"Свободна Европа"

Като малка свири на пиано, а по-късно се занимава с пеене. Всичко се променя на един спектакъл, когато е на 13-14 години.

„Един мой съученик участваше в детска формация в Пловдив. Отидох да гледам него. Бях абсолютно омагьосана... Аз не спрях цяло лято да мисля за този спектакъл. За мен беше абсолютно ясно, че натам ще се насоча.“

Тя е Яна Титова. Родена е в Пловдив. С пианото се захваща от четиригодишна, а после продължава и с пеенето. След гимназията влиза в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, където учи в класа на проф. Атанас Атанасов.

Пеенето все пак се оказва много полезно, защото, след като завършва академията, получава възможност за изява в Младежкия театър „Николай Бинев“, където тогава се поставят множество мюзикъли.

Постепенно се утвърждава и достига до сцената на Народния театър „Иван Вазов“. Там играе в хитови постановки като „Полет над кукувиче гнездо“ и „Три сестри“. Заради ролята си на Ирина в произведението на Чехов получава награда „Аскеер“.

По-голямата награда обаче е запазена след едно от участията ѝ в „Полет над кукувиче гнездо“. Тогава на служебния вход на театъра актьорът Стоян Алексиев, който също участва в постановката, я запознава със сина си Александър, който също е актьор.

„Той се обърна и каза: „Яна, ела да те запозная с Алек. Аз отидох и край, това беше“, разказва години по-късно Титова. И двамата твърдят, че любовта им е от пръв поглед.

Титова се справя много успешно и в киното. Дебютът ѝ е във филма на Ивайло Христов „Стъпки в пясъка“, а за играта си в него получава Наградата на Българската киноакадемия за поддържаща роля.

След участието и в „Лов на дребни хищници“ на Цветозар Марков пък получава „Златна роза“. По-късно се снима и в „Кецове“ на Валери Йорданов.

Постепенно в нея се прокрадва и нова страст – да режисира и създава сценарии. Затова и се записва в магистърска програма по кино и телевизия в Нов български университет.

Между всички успехи обаче тя решава да предприеме изненадваща стъпка – мести се в Лондон, за да живее заедно с любимия си Алек. Години по-късно в интервю тя определя това като „първия си милион“.

„Първият ми „милион“ беше решението ми да напусна Народния театър и да тръгна по света, така да се каже. Това е най-категоричната крачка, която съм предприемала, и нито за секунда не съм съжалявала, защото си дадох сметка колко много неоползотворени възможности има за мен. И най-вече, че изкуството не се затваря в граници“, казва тя.

От пътуванията си по света се спира, когато се появява първата от двете им дъщери - Ая. След няколко години тя и Алек се завръщат в България.

Дебютът й като режисьор в пълнометражното кино идва през 2019 г. с филма „Доза щастие“ по романа „Падение и спасение: Изповедта на една хероинова наркоманка“ на Весела Тотева.

Яна разказва, че докато снима понякога чува мнения, че за подобни теми по-добре да не се говори, че хората ги избягват и не откликват на тях.

„С всичките си филми и срещи с публиката ние се опитваме да проведем смислени разговори, да провокираме. Аз вярвам дълбоко, че изкуството може да спасява животи“, казва Яна.

Резултатите на "Доза щастие" напълно подкрепят тезата ѝ – той се превръща в най-гледания български филм по кината за годината и става първата лента от България, която се появява в каталога на платформата HBO в Европа.

За него тя получава „Златна роза“ за режисьорски дебют.

„Много ми хареса да режисирам! Толкова е вълнуващо ти да създаваш историята и да я композираш“, казва Яна.

Освен за големия екран, тя режисира и телевизионни продукции. Такива са сериалите „Откраднат живот“, „Татковци“, „Лъжите в нас“.

„Диада“ е придружен с дълго чакане за средства от Националния филмов център, но когато те идват, Яна и екипът ѝ са готови и стартират почти моментално. Пред БНР тя казва, че едно от най-големите предизвикателства пред филма е намирането на две добри млади актриси, които и визуално да си приличат.

Самият филм пък е свързан с темата за насилието, което поражда насилие. По думите на Титова това е друга от темите табу, която е показала важността си след случая с нападението над Дебора в Стара Загора.

Наистина се надявам с "Диада“ да продължим това, което вече се отключи покрай случая в Стара Загора. Това, че хората започнаха да излизат и да говорят за това. Да има дискусия просто да се говори, за да знаят и хората, които са жертва на такова насилие, че това не е редно“, казва Титова пред БНР.

Заедно със съпруга си Алек тя е известна с позициите си в подкрепа на Украйна и против войната, която Русия започна. Двамата подкрепиха и режисьора Александър Морфов, който беше уволнен от Народния театър от директора Васил Василев в началото на годината.

По време на наградите Аскеер двамата излязоха на сцената с фланелки в подкрепа на Морфов, а Алексиев се обърна към президента Румен Радев, за да му припомни, че България е парламентарна република.

"Tова е целта на изкуството, да провокира и да изразява позиция! Какво изкуството ще правиш ти, когато те е страх?!"

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин