СОНЯ АЛЕКСАНДРОВА, Флоренция, специално за "Портал Култура"

В последния февруарски ден на тази година затвори очи на 92 години и вторият, по-малкият, от братята Тавиани – Паоло. Двамата с Виторио, починал през 2018 г., бяха сред най-влиятелните режисьори в италианското кино. Невъзможно е да се разкаже професионалната и човешка история на Паоло без тази на Виторио.

Роден в малкото тосканско градче Сан Миниато през 1931 г., проявява своя кинематографичен талант в Пиза, обучава се в местния киноклуб. Пристига с брат си в Рим в началото на 50-те години. Двамата дебютират непосредствено след войната с документални филми по сценарии на Чезаре Дзаватини. През 1960 г. сърежисират с майстора на документалното кино Йорис Ивенс филма „Италия не е бедна страна“, продуциран от италианската телевизия. Игралният им дебют е „Човек за изгаряне“ (1962) с Джан Мария Волонте в първата си главна роля.

Представители на гражданското и ангажираното кино, братя Тавиани се занимават преди всичко с пресъздаване на миналото и филмови адаптации на литературни произведения. Сред най-успешните им филми са: „Под знака на скорпиона“ (1969); „Свети Михаил имаше петел“ (1971), вдъхновен от разказа на Лев Толстой „Божие и човешко“; Алонзанфан“ (1974); „Сродства по избор“ (1996), по едноименния роман на Гьоте. 

Паоло и Виторио Тавиани през 2015 г. Снимка: Уикипедия

 

Луиджи Пирандело е тяхното голямо вдъхновение – от „Хаос“ (1984) през „Ти се смееш“ (1998) до последната творба на Паоло – без Виторио, „Сбогом, Леонора“ (2022), в която може да се усети сянката на брат му.

Във филмографията им се откроява „Баща-господар“ (1977) по автобиографията на сардинския писател Гавино Леда. В Кан след дълги спорове той получава "Златна палма" и "Наградата на критиката". Председател на журито е Роберто Роселини. Филмът печели още "Голямата награда" на Берлинския фестивал, италианските премии "Специален Давид" на Донатело и "Сребърна лента" за най-добра режисура.

Паоло обича да говори за избора на статичната камера, за юношеството си в Сан Миниато, когато фашистите взривяват къщата на баща им, адвоката Тавиани, изявен антифашист. Войната е една от предпочитаните теми на двамата, изживели са я лично. „Нощта на свети Лаврентий“ (1982) им донася "Голямата награда" на журито в Кан. Гласът на тандема е един, кадър след кадър. Те казват: „Не ни наричайте братя Тавиани, звучи като магазин за деликатеси“. Кинофестивалът във Венеция през 1986 г. ги удостоява със "Златен лъв" за цялостна кариера.

Последният им голям успех е „Цезар трябва да умре“ (2012). Филмът им донася "Златна мечка" в Берлин, два "Давид на Донатело" – за най-добър филм и за режисура. Театрална пиеса в затвора, изиграна от самите затворници. С мрачните си лица и оригиналния диалект, умишлено поддържан, изпълнителите са верни на думите на Шекспир. Сякаш разказват историята на враждите в мафията, за които сега плащат с наказанието си. Черно-бялото подчертава агресията и напрежението.

Работата на братята с актьорите е уникална – от непрофесионалисти като затворниците до звезди като Марчело Мастрояни, Джан Мария Волонте, Изабел Юпер, Изабела Роселини, Нани Морети, Шарлот Генсбур, Микеле Плачидо, Летисия Каста. Хармонията между двамата е покоряваща. Тяхното кино отразява културните промени в Италия за половин век. Тавиани се движат с еднаква страст между кинематографичните жанрове: от актуални събития през история (често използвана като метафора) до литература.

Творчеството на братя Тавиани е свързано и с България. Техният филм „Чифликът на чучулигите“ (2007) е сниман и у нас. Преди 11 години, на 17-ия „София Филм Фест“ (2013), имаше панорама с 13 техни произведения, а Паоло получи лично "Наградата на София" за цялостен принос към киноизкуството.

Паоло е скромен, не обича да се появява пред публика, но приема с удоволствие желанието на Мартин Скорсезе да поеме наградата си за цялостно творчество от неговите ръце на Празника на киното в Рим (2018). Преди години Рикардо Мути напразно се опитва да убеди братя Тавиани да режисират в Скалата опера на Верди. По стечение на съдбата последният филм на Паоло Тавиани „Сбогом, Леонора“ е в чест на Вердиевия „Трубадур“.

До последно Паоло остана човек на киното. Опитва се да прави филм с епизоди, в който да участват и други големи режисьори, близки до него като светоусещане, на първо място Кен Лоуч. Подготвя и „Песента на медузите“, филм, чието действие се развива по време на пандемията. Ентусиазиран е, избира дори местата за снимките.

„Наистина много съжалявам – казва днес актьорът Джанкарло Джанини. – Работих с Паоло по дублажа на филма „Сродства по избор“. Помня го не само като режисьор, който направи красиви филми заедно с брат си Виторио, но и като човек с рядка доброта.“

Президентът на Италия Серджо Матарела изрази своите съболезнования за кончината на Паоло Тавиани, „майстор и новатор, който заедно с брат си Виторио режисира незабравими шедьоври на италианското кино, пропити с рядка естетическа чувствителност и силно етично напрежение“.

Поклонението пред Паоло Тавиани беше на 4 март в кметството на Рим „Кампидолио“, присъстваха негови колеги, почитатели, граждани.

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.