ДЕСИСЛАВА ДИМИТРОВА, "Свободна Европа"

Тази година призът за най-добър режисьор на игрален филм на наградите "Васил Гендов" получи Надежда Косева за нейната творба „Клопка“. Тя заслужи и още едно отличие - за най-добра главна мъжка роля - на Александър Трифонов.

Наградата за цялостно творчество пък беше връчена на Боян Папазов - сценарист на лентата, известен най-вече с работата си по един от най-успешните български филми - "Всичко е любов".

Косева заснема своя втори пълнометражен филм още през 2021 г. “Клопка” е българо-германска продукция, продуцирана от Владимир Андреев, Херберт Шверинг и Кристине Кяук. Международната му премиера е на Sao Paulo International Film Festival 2023 и с него беше открит "София филм фест" тази година. След първата си лента - "Ирина", в която център е жената, "Клопка" е "много мъжки" и "изключително суров филм", който засяга темата за достойнството, казва режисьорката.

Две години тя е работила по подготовката и текста с големия актьор Руси Чанев, който има своята роля в развитието на историята.

„Изключително много ме занимава темата за личното достойнство. За това колко уж просто изглежда, а всъщност колко е трудно и всеки ден трябва да го отстояваме. И разбира се, като всеки режисьор аз трябваше да припозная тази история", каза тя при представянето на филма на "София филм фест на брега" в Бургас.

Той разказва за Божека - чешит със силно развито чувство за достойнство, който живее усамотено на брега на река Дунав в малкия си своеобразен зоопарк. Когато местен олигарх, подкрепен от кмета и началника на полицията, започва печеливш, но опасен проект за хранилище за ядрени отпадъци, Божека се оказва единственият, който може и смее да му се противопостави.

"Това, че филмът е по някакъв начин мъжки, на мен ми се стори много силно предизвикателство, за да разкажем за съвременната история на един достоен мъж, особено във време, когато предимно се говори за жени“, каза още Косева.

С любопитството си да работи с не толкова шлифовани актьори, с хора, които са по-скоро автентични, тя открива Александър Трифонов и разбира, че той ще е главният герой в нейния филм.

"(Режисьорът) Георги Дюлгеров ме е учил да се опитваме да улавяме живота във всичките му проявления. Винаги съм отворена за спонтанното. Филмът не е психологическа драма или от този тип ленти, които констатират тежката действителност", каза още тя пред БНР-София.

В основната си част кадрите във филма са заснети в село Ряхово - на десния бряг на Дунав, а сред локациите са още Тутракан, Силистра и Ловният парк в София. Във филма има и много животни, сред които куче, вълк, две врани и диво прасе, кадрите с което са снимани в Унгария.

Надежда Косева е родена през 1974 година в София. Завършва режисура в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" в класа на проф. Георги Дюлгеров, а по-късно и продуценство в Холандската филмова и телевизионна академия.

Първата й работа е късометражният филм „Ритуалът“ - част от омнибуса „Поколение: Изгубени и намерени“, който има премиера на Берлинале Форум през 2005 г. Следват късометражните филми „Омлет“, който получава специален почетен диплом на фестивала за независимо кино Сънданс през 2009 г., и „Втори дубъл“, с почетен диплом от Сараево 2011 г. Последният й опит в късметражното кино е през 2017 със ,,Старецът и морето‘‘, който е част от проекта 8`19`` - шест новели по разкази на Георги Господинов.

Дебютният й пълнометражен игрален филм „Ирина“, който има своята премиера във Варшава през 2018 година, е номиниран за Европейска филмова награда за откритие през 2019 и има още 20 международни и национални награди. В него тя е и съсценарист на Светослав Овчаров и Боян Вулетич.

Лентата разказва за млада жена на име Ирина, която живее в малък миньорски град и работи в крайпътна кръчма. В един и същи ден мъжът й е осакатен в злополука, а тя е уволнена от работа. За да спаси семейството си, тя решава да стане сурогатна майка и да износи детето на непознати хора срещу заплащане.

Сега Косева вече работи по третия си пълнометражен филм, който ще представи лична любовна история и ще бъде заснет в пясъците на бургаските солници.

„И ако условно кажем, че „Ирина“ беше посветен на майка ми, „Клопка“- на татко, то следващият филм ще е за мен“, казва тя за бъдещата си работа със сценариста Симеон Венциславов и продуцента Стефан Китанов.

Междувременно Косева продължава работата си в продуцентската компания ,,Фронт филм‘‘, която създават заедно със Светла Цоцоркова през 2005 година. Те продуцират фестивални фаворити като ,,Буферна зона‘‘ (2014, реж. Георги Дюлгеров), ,,Жажда‘‘ (2016, реж. Светла Цоцоркова) и ,,Кораб в стая‘‘ (2017, реж. Любомир Младенов).

Косева е и преподавател по филмово изкуство в превърналия се в традиционен „КиноКлас“ - школа, която предлага различни класове от всички области на киното за деца, ученици, студенти и млади професионалисти, в София и Бургас.

"Никога не съм си мислела, че киното е на всяка цена. То е начин на себеизразяване и съм изключително благодарна, че е ми се е случило да мога да работя в тази сфера. Живеем във време и страна, в която условията за работа са много трудни", казва пред teenstation.net Надежда Косева, която, ако не беше режисьор, би била ветеринарен лекар. Защото общуването с животни ѝноси голяма радост.

  • ПРИЗВЕДЕНО В БЪЛГАРИЯ

    Христо Бръмбаров  - корифеят на българското певческо изкуство 

    Внушителен е броят на неговите ученици - Гяуров, Гюзелев, Узунов, Селимски, Димитър Петков, Рафаел Арие, Гена Димитрова, Катя Георгиева,  Димитър Петков, Стефан Еленков,  Рада  Конфорти, Тодор Бонев, Лиляна Василева, Стоян Попов, Сабин Марков...

    ---

    Тази година се навършват 120 години от рождението му.

„Най-простото сюрреалистично действие се състои в това да излезеш на улицата с револвер в ръка и да стреляш напосоки в тълпата колкото можеш повече. Всеки, който никога не е изпитвал желанието да се разправи по този начин с унижението и затъпяването, явно сам принадлежи към тази тълпа, а собственият му корем е на нивото на куршума.“

Андре Бретон, френски писател, роден на 19 февруари преди 129 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Петте кьошета“: несглобяемият пъзел

 "Смятам романа на Панайот Карагьозов за остра реплика към цялото умилително носталгично венцехвалене на социализма, към който мнозина са се устремили да ни върнат не само чрез медиите и социалните мрежи, а и с конкретни действия", пише Алберт Бенбасат.

Вярвайте в чудеса!

 

„Не затваряй очи“ е въздействащ и топъл филм, необходим да сгрее загрубелите ни и потънали в света на материалното души...

Куинси Джоунс и несъществуващите формули за успеха

 

Между огромното количество от архивни материали, истинската ценност на филма "Quincy" се разкрива в непрофесионално заснетите кадри от телефона на Рашида Джоунс, които се появяват по-рядко, отколкото ни се иска.