ВИДКА АТАНАСОВА, "Свободна Европа"

Преди четири години той се съмнява, че ще доживее още един рожден ден. По това време е диагностициран с рак на лимфната система, а докато трае продължителното му лечение, прекарва и тежка коронавирусна инфекция.

"Тази среща със смъртта ми даде подарък - животът е кратък и красив", казва Джеф Бриджис след пет седмици в болницата.

Днес американският актьор и носител на "Оскар" радва феновете си с главната роля в телевизионния сериал The old man.

Той е роден в Лос Анджелис, Калифорния, в семейството на известните актьори Лойд и Дороти Бриджис и буквално израства на холивудската сцена заедно с по-големия си брат Бо.

Двете момчета се появяват заедно с майка си във филма The Company She Keeps (1951), както и с баща си в популярния телевизионен сериал Sea Hunt (1958). На 14-годишна възраст Джеф гастролира с баща си и на театралната сцена - в постановката Anniversary Waltz.

Тогава някъде започват и тийнейджърските проблеми, като родителите му са принудени да се намесят, когато проблемите на Джеф с наркотиците излизат извън контрол.

След като се възстановява, той започва да гради успешна актьорска кариера, като поне веднъж годишно излиза филм с негово участие. За ролите си получава много добри отзиви от критиката и публиката, но славата и първата му номинация за Оскар идва с ролята му на Дуейн Джаксън във филма на Питър Богданович The Last Picture Show (1971).

Номинацията е за "най-добър актьор в поддържаща роля", а героят му дава посоката за типа роли, с които Джеф Бриджис ще спечели много фенове по време на над 70-годишната си кариера - на буйни, безразсъдни, избухливи и непредсказуеми хора.

С непринудена безгрижност, с вечна усмивка и чар, Джеф Бриджис играе през 70-те различни нестандартни роли. Най-значимите от тях са на боксьора във Fat City (1972), на измамника от епохата на гражданската война в уестърна Bad Company (1972), в The Last American Hero (1973 г.), на младия студент анархист в The Iceman Cometh (1973 г.), на банковия обирджия (също номиниран за "Оскар") в Thunderbolt and Lightfoot (1974) на Клинт Истууд, безцелния крадец на добитък в Rancho Deluxe (1975), на писателя на уестърни, който иска да бъде истински каубой в Hearts of the West (1975), на брата на убития президент, който преследва следи към престъплението в Winter Kills (1979).

Всички те са персонажи, които биха могли да го изстрелят до най-високите стъпала на звездната слава, но по някаква причина не успяват. Вероятно заради характерната му лекота и натуралистичен подход той често остава недооценен по времето, когато в Холивуд царуват Дъстин Хофман, Робърт де Ниро и Ал Пачино.

Въпреки това Джеф продължава да бъде любимец на публиката и през следващото десетилетие, като получава и трета номинация за "Оскар" с образа си на извънземен в Starman (1984). Още по-голямо признание печели като вечно оптимистичния изобретател Престън Тъкър в Tucker: The Man and His Dream (1988).

И през 90-те Джеф Бриджис не спира да се снима всяка година. Малцина се радват на такава трайна популярност, като запазват и уважението на критиците. Следват запомнящите се роли в "Кралят на рибарите" (1991 г.), "Американско сърце" (1992 г.), "Безстрашен" (1993 г.), култовият "Големият Лебовски" (1998 г.), "Претендентът" (2000 г.). Последният му носи четвърта номинация за "Оскар".

Бриджис е номиниран за най-значимата филмова награда в САЩ общо 7 пъти, като най-сетне я печели на 60-годишна възраст - за главната си роля на преуспял кънтри певец в драмата Crazy Heart (2010).

Актьорът има още "Златен глобус" и награда на Гилдията на филмовите актьори, в допълнение към номинациите за три награди БАФТА и две награди "Еми".

Многостранен и неуморим, Джеф Бриджис не пропуска нито един жанр в кариерата си.

"Колкото до липсата на хитови герои, мисля, че може би това се дължи на факта, че съм изиграл много различни роли и не съм създал персонаж, към който публиката да се привърже. Играл съм всичко - от убийци-психопати до романтични герои, и избирайки толкова разнообразни роли, съм избегнал типизирането", казва той.

Но с емблематичната си роля на "The Dude" ("Пичът") в "Големият Лебовски" на братя Коен Бриджис става толкова популярна, че вдъхновява създаването на неофициалната религия дюдеизъм (от dude – пич), която "проповядва" спокойно отношение към проблемите и възползване от всички поводи за радост в живота.

С развлечена жилетка, слънчеви очила и дълга мазна коса, старото хипи обича да ходи в боулинг залата с канабис, алкохол и няколко приятели. При излизането си филмът предизвиква смесени реакции, но впоследствие се превръща в модерна класика за киноманите.

Бриджис е всестранно развит не само като актьор. В Инстаграм той се представя и като музикант, фотограф, художник, скулптор и разказвач на истории. Свири на пиано и китара и е издал няколко фолклорни и кънтри записи. Съпругата му, Сюзън Гестън, също е запален фотограф. Двамата са женени от 47 години, имат три дъщери.

Бриджис също така е политически и социално ангажиран - той е защитник на правата на жените и радетел за опазването на климата. Той отдавна води кампания срещу използването на огнестрелно оръжие и участва в кампанията "No Kid Hungry" за подпомагане на децата, страдащи от глад.

„Пленяват ме хора, които могат да живеят без страх от последствията, да бъдат страстни без предпазливост, хора, които безумно мразят и обичат.”

Федерико Фелини, италиански режисьор, роден на 20 януари преди 105 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...