В предверието на храма "Успение Богородично" във Ловеч е подредена изложба на съратниците Васил Левски и поп Кръстю Никифоров, съобщи "Сега". Любопитно е, че националните медии неглижират събитието, въпреки че от години е доказано, че не поп Кръстю е предал Апостола на свободата.

"Ловеч сам за себе си отдавна е "измил срама от челото" на Кръстю Никифоров. От 2003 г. е почетен с паметна плоча, от 2023 г. и с малък площад. Българската православна църква го защитава. Официално в науката към момента няма консенсус предавал ли е той Левски - счита се, че липсват сигурни доказателства - разбиране доста отвъд властвалата към 120 години доктрина. Като част от всичко това е и изложбата в "Успение Богородично". Поставена е преди 20 години, стои си там. Но определено малцина знаят за нея; дори посетителите трудно разбират какво точно послание отправя, защото рядко туристът е подготвен за сблъсък с големите исторически въпроси", пише Диян Божидаров от "Сега".

А изложбата, макар и малка, показва, че поп Кръстю трябва да бъде поставян наравно с другите революционери; не само не е предавал Левски, но има огромен принос през Възраждането. Представен е като виден борец за независима църква, духовен водач, цитира се изпълнено с уважение свидетелство на Феликс Каниц. Сочи се огромно доверие на Левски към Кръстю Никифоров, също и подкрепа на духовника към Апостола при революционните спорове. Конкретно за опровергаването на предателството като камък тежат изложените мнения на изтъкнати имена:

Николай Генчев: "Единствената истина, която засега е доказана документално и сигурно е, че Левски е бил предаден задочно от тези, които са били изправени пред Софийския съд във връзка с Арабаконашкия обир. Всичко друго, свързано с предателството, отразява боричканията около дялбата на великото наследство на Апостола".

Николай Хайтов: "Левски не е предаден от свещеник Кръстю Никифоров. Истината е, че залавянето е станало по непредпазливост. Свещеникът става жертва на една жестока клевета".

Димитър Панчовски, изследовател на живота на двамата: "Поп Кръстю няма никаква вина - нито пряка, нито косвена, за залавянето на Апостола"

Каква точно е истината около залавянето на Левски няма как да се каже днес. "Липсват преки данни за предателство от поп Кръстю", обобщи пред "Сега" историкът Пламен Павлов, автор на книги за Левски. В турски документи се ползва понятието „мухбир“, отнасяно към свещеника. Павлов обаче обяснява, че то значи не само „доносник“; но и лице, имащо официални взаимоотношения с държавната власт - поп Кръстю е бил такъв в качеството на наместник на ловешкия владика. Знае се, че пръв Каравелов настървено пише за предателство от поп Кръстю, после Захари Стоянов... След Вазовото "Тоя мръсен червяк, тоя низък роб..." българските митология и психология са подпечатани завинаги.

Затова ловешката изложба, макар малка, неизвестна, е изключително значима със смелостта си -  удар в сърцето на онова, което "знаем за нас", "което ни изгражда" след Освобождението - удар в "сърцето на машината". Тя се бори с онова, което е непосилно да се пребори, търсейки истината и издигайки още една личност за уважение.

„Винаги имам проблеми с медиите. Особоно когато им казвам, че искам да живея без трите „П“ – политици, преса, папа.“

Карлос Сантана, виртуозен китарист, роден на 20 юли преди 77 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Поглед назад: меланхолията, която ни влюби в „Изгубени в превода“ на София Копола

 Филмът оставя ярка следа както в съзнанието на зрителите, така и в историята на киното от първото десетилетие на 21-ви век...

Възкръсва ли  американският уестърн?

 

Най-амбициозният проект на Кевин Костнър - „Хоризонт“, е вече факт

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...