След лавината от критики, че се закриват 8 културни институти заради дългове и предстои превръщането им в „открити сцени” – тоест следва уволняване на състава им, ръководството на Съюза на артистите се опита да се защити с позиция на сайта си:
„По повод злонамерени публикации в електронните медии, основани на неверни твърдения, Съюзът на артистите в България (САБ) изказва своята позиция, която се основава на факти и документи.
Съюзът на артистите в България е юридическо лице с нестопанска цел, съдебно признат за наследник на регистрирания през 1921 г. Съюз на българските артисти. По своя характер е творческо-синдикална организация. Както всички сродни организации, не получава държавни средства и сам е отговорен за издръжката си. В зависимост от годишния си бюджет САБ определя числеността на персонала си, който за 2016 г. е както следва: двама души в библиотеката, работещи с над 13 000 тома специализирана литература и около 7000 читатели и 5 служители, отговарящи за стопанската, творческата и синдикалната дейност на съюза.
Имотите на Съюз на артистите в България, с изключение на един жилищен имот в София и нерегулиран имот край Варна, завещани ни от уважаваните артисти семейство Громови, са построени от САБ в периода 1939-1940 г. В по-ново време са придобити ведомствени жилища, които се ползват от нуждаещи се членове и семействата им. В момента в тях са настанени двама актьори, един сценограф, един режисьор и един театровед.
Наред с това, след 20 години съдебни спорове Съюз на артистите в България е признат за собственик на почивни бази в град Ахтопол, в Боровец и в к.к. „Св.св.Константин и Елена”.
Имотите не са подарени, а са построени, възстановени и защитавани с усилията на членовете и ръководството на САБ през годините на неговото съществуване. Управлението и поддръжката на тези имоти изисква усилия и средства.
Съюзът на артистите в България ползва автомобил, предоставен от Мото Пфое.
Върховен орган на Съюз на артистите в България е Общото събрание. От изключителна компетентност на ОС (контролна клауза в Устава) е разпореждането с имотите на Съюза. Изборът на Председател е също в компетентността на ОС. Председателят се избира за срок от 4 години. На последното ОС – делегатско (представителност на 1800 члена) за председател бе избран Христо Мутафчиев с 4-годишен мандат. На същото събрание поименно бяха гласувани и избрани и членове на Управителния съвет. Изборът бе извършен след представяне на писмена платформа, чиито цели отговарят на творческо-синдикалния характер на организацията.
Основни посоки в дейността на САБ:
Творческа дейност:
1. Изграждане и обособяване на специализирана библиотека, която се ползва от около 7 000 читатели, не само членове на САБ.
2. Изграждане на театрална зала, която е в процес на проектиране и предстои строителство.
По отношение награди „ИКАР”:
Номинациите и определянето на награди „Икар” се възлага на комисия от театрални теоретици и практици и на отделните професионални гилдии. Номинациите се излъчват в началото на януари, а на 27 март (Световния ден на театъра) стават ясни и наградените. Наградите са със статут „национални”. Основна цел при провеждане на официалната церемония е да се отбележат постиженията в сферата на сценичните изкуства и да се набират средства за здравния и социалния фонд за подпомагане на нуждаещи се колеги.
Социално дело:
През последните години САБ създаде три фонда, средствата за които се набират от спонсори, от членски внос, от продажба на билети за церемонията за 27 март и без никакво държавно участие.
1. „Здравен фонд” за подпомагане на членове на Съюза при животоспасяващи и животоподпомагащи операции и процедури, които не се финансират по клинични пътеки. От 2007 г- досега са подпомогнати 128 човека, а в момента 4 молби на колеги очакват да бъдат удовлетворени
2. „Социален фонд” за подпомагане на колеги-пенсионери, които получават пенсия под прага на бедността
3. Фонд „Стипендии”, чрез който се подпомага обучението на студенти във висшите училища по изкуства от театралните специалности, при критерии – отличен успех над 5.50 и социална необходимост - сираци и с доходи на член от семейството под минималната заплата
За имената и броя на всички, които са подпомагани от трите фонда се води стриктна отчетност.
По отношение на програма „Мелпомена”:
Съюзът на артистите в България е координатор по програмата на Министерство на труда и социалната политика. През 2015 г. са договорени увеличение на броя на заетите по програмата с 50 души, както и размерът на техните възнаграждения.
Синдикална дейност:
След дългогодишни преговори САБ договори и подписа Браншови колективен трудов договор, като минимална база за договаряне в колективните трудови договори в театрите. Условията по него са задължителни за всички театри. В него са предвидени защитни механизми и за колегите, работещи като самоосигуряващи се на свободна професия.
В защита на изпълнителите и авторите по инициатива на САБ бе изменен и законът за авторското право през 2014 г. (правата на изпълнителите се уреждат в отделен договор).
Гилдията на актьорите към САБ изработи и публикува тарифите за минималните възнаграждения на артист-изпълнителите, съобразяването с които е въпрос на солидарност и достойнство от страна на всички колеги.
По отношение на Методиката за финансиране на държавните културни институти сме оказвали съдействие на Министерството на културата, настоявайки на принципа „Повече приходи – по-високи доходи за всички работещи“, тъй като считаме, че работната заплата в сектора трябва да бъде достойна за себеотдаването и смисъла, които се влагат в професията. В момента от 51 държавни театъра, в затруднения са 5 театъра, на които с наше съдействие е даден шанс - отписани са задължения в размер на 1,5 млн. лв., натрупани в предходни години.
САБ и неговото ръководство са отворени за всяка конструктивна идея по отношение на реформирането и работата на сценичните изкуства.
Благодарим на всички, които ни подкрепят в усилията да продължи да съществува българския театър, което е нашата мисия.”