Актьорите от театъра в Благоевград, който е сред застрашените от закриване, написаха отворено писмо до ръководството на Министерството на културата: 

Ние, актьорите от Драматичен театър "Никола Вапцаров" - Благоевград, искаме да се обърнем не само към театралното съсловие, а към цялото българско общество. Защото проблемите на театралната реформа вече не засягат само нас творците, а всички вас.

Министерството на културата, в лицето на Вежди Рашидов и Боил Банов, от години провеждат политика, която цели единствено и само заличаването на българската култура. Тяхната некомпетентност и неспособност взе връх с последните изменения в закона, които искат да прокарат и които ще дадат възможност на министъра на културата еднолично да взима решения за съдбата на няколко културни институции, които в момента са в преразход на бюджета. Този преразход е следствие от лошата реформа в сценичните изкуства приета през 2010 г. Тя трябваше да бъде експериментална, да бъде контролирана и в срок от една година да се отчете нейната ефективност.

Изискванията на Министерството на културата обаче се оказаха непосилни за изпълнение за много от извънстоличните театри, тъй като не бяха съобразени със спецификите на регионите, които тези институции обслужват. Няма как да говорим за равен старт и конкурентноспособност, когато сравняваме пазара на един театър от провинцията и такъв на "Раковска". Проблемите в реформата не бяха взети предвид с години, което доведе до постепенно влизане в преразход на бюджета на театрите в Благоевград, Смолян, Кърджали, Враца, Велико Търново, операта в Стара Загора и ансамбъл "Филип Кутев". Самият Боил Банов в интервю от 18 февруари по БНТ призна, че този преразход се дължи на лошо менажиране на трупите от страна на директорите управлявали тези културни институции през годините. Уважаеми г-н Банов, та не е ли Министерството на културата това, което назначава тези директори?

Вие искате да направите реформа, но нямате кадрите, които да я проведат. В същото интервю Боил Банов заяви, че се подготвят изменения в Закона за развитие и закрила на културата, на базата на които горе посочените театри ще се преобразуват в открити или държавни сцени. Това ще доведе единствено и само до погубването на извънстоличните театри и трупи, както и достъпа до театър и изкуство на хората от много населени места в провинцията.

Според конституцията на Република България, държавата трябва да създава условия за развитие на изкуството, образованието и науката и да ги подпомага. Тя трябва да се грижи за опазването на националното културно и историческо наследство. Не сме съгласни, че лишаването от достъп до театър на много хора, до което тази реформа ще доведе, е начинът да се съхрани културата в България. Ние не сме срещу промяна, не сме срещу реформа, стига тя да е в полза на културата, на театрите, на публиката и да се намерят компетентни кадри, които да я проведат. Ако за Министерството на културата тази задача е непосилна и не може да проведе адекватна политика, тогава ние ще поискаме оставката на министър Вежди Рашидов и зам. министър Боил Банов.

Надяваме се, че Вие - нашата публика, ще ни подкрепите в борбата ни срещу безумията на Министерство на културата и заедно няма да позволим да унищожат театъра в България.

 

Актьорският състав на драматичен театър „Никола Й. Вапцаров” - Благоевград

 

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин