НИКОЛАЙ МИЛЧЕВ, „Фейсбук”

Това, което се случи на 6 март 2020 година сутринта, в бившия Партиен дом в София, е отчаяние. Отчаяние, но и огън.

Медицинските сестри стоят на прозореца, надвесени над своето безсилие, но и извисени над чиновническото бездушие и безхаберие.

Лъжи, лъжи и увъртания – това прави винаги властта.

Наивност, наивност и надежда – това им остава на протестиращите.

Ето я разликата – онеправданите висят между небето и земята, а властниците лежат върху парите и алчността си.

Само напълно увиснала във въздуха държава може да допусне такова нещо с медицинските си сестри.

Какво искат медицинските сестри? Искат да могат да живеят и едно яке, с което да се наметнат в студа на прозореца.

Какво искат властниците? На прозорците да няма никого и всички да им се махнем от главите.

Но аз продължавам да гледам тази медицинска сестра, която трепери на перваза на прозореца, трепери като кокиче, и си мисля за майка ми, която също беше медицинска сестра. И ме полазват тръпки, и ми се плаче, и съм горд. Само така, като се покажем като цветя на прозореца на властта, можем някога да прихванем корени в пръстта на България.

Кокичета на прозореца – това са медицинските сестри сега.

 P.S. А Дариткова казала, че сестрата била в "нестабилно психическо състояние".

Разбира се, че ще изкарат сестрата луда. Луда е не само сестрата, луди сме всички ние, които се въртим на пета пред цинизма и наглостта на властващите. А Дариткова може единствено да мига и да си сменя тоалетите. И да говори така, че никой да не запомня абсолютно нищо. И да говори така, че нищо да не се чува. И най-важното от всичко за Дариткова е да изглежда "нормално" и "уравновесено" в лудия български пейзаж - тоест, да не изглежда никак.А в най-известния български роман – "Под игото", знаковата реплика е: "Лудите, лудите - те да са живи..."

Спомняте ли си това?

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Един покварен ум никога не може да разбере думите по нормален начин.”

Джовани Бокачо, роден на 16 юни преди 711 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…