"Истинската песен на днешните протести трябва да бъде песен за тамбура с една струна и да бъде един тъжен речитатив, до дън земя. Това е един от виковете, които България вика и които идват от дън гърдите й. Такава обществена енергия се събира трудно, иска се време. И си мисля, че за още 7 години още много лоши неща могат да се случат с България.“ Тази позиция изрази в предаването "Изотопия" писателят Деян Енев, автор на 15 книги, сред които няколко сборника с разкази.

Писателската проницателност не е за хвалба. Тя е част от занаята на писателя – по разни сигнали, които излъчват времето и атмосферата, писателят вижда неща, които доста хора виждат по-късно, споделя Енев.

В един от неговите текстове, писан през 2002-2003 година, се говори за пленената държава, която сега младите хора се опитват да си издърпат обратно. Писателят смята, че едно от най-хубавите неща в сегашния протест е младостта.

„Цял живот пиша за моята огромна болка, че младите хора напускат България. Сега изведнъж се случи някак си обратното – те, една част от тях се върнаха и си поискаха България обратно, което за мен е най-красивото нещо в този протест.“

Протестът е за нещо, което всички знаят, само че за него не се говори, говори се малко, под сурдинка, подчерта Деян Енев.  

„Огромни сфери от тая държава са дадени под аренда на кръгове, които са паразити, които се опитват само да смучат от ресурса на тези огромни обществени сфери. /.../ Вината на Бойко Борисов, голямата вина е, че той раздаде тези сектори под аренда, за да има управленски и медиен комфорт. В крайна сметка на младите хора им дойде до гуша и повече такова нещо не искат да търпят.

Защо досега никой не се сезира и самосезира за тази огромна кражба и бракониерство на дървесина, която тече в България от десетилетия? От време на време се появяват снимки на тирове, които всяка минута преминават по горските пътища на Родопите, на Стара планина, на Странджа. Аз не съм чул досега някой правоохранителен орган да се заеме с това. Защо? И така нататък", коментира Енев.

Паметта, истинската памет не може да бъде подменена, вярва той. 

Част от текстовете на Деян Енев в Портал „Култура“ са посветени на протестите през 2013 година. „Ако сега почна да ги пускам в Портал „Култура“, тези, които не са ги чели, изобщо няма да разберат, че става дума за време отпреди 7 години.“

Носталгията е много важна сила за човека и за твореца. Тя е сортирала и откроила емоционалната сила на спомените, изтъкна още Деян Енев.

 „Това е един твой склад с непроменими неща, към които винаги можеш да се връщаш, за да черпиш сила от там. За беда местата, които сме били щастливи да видим и които могат да се превърнат в една носталгична пътека за нас, все повече намаляват. Селата, в които аз съм живял като дете, вече не са онези села, а са просто села с рухващи и падащи плевни и с училища, в които се разхождат кози. Тези сцени трудно ще създадат носталгия в теб, но могат да предизвикат гняв срещу хората, които отрязаха такъв огромен обществен ресурс, че да се случат тези неща.“

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЮБИЛЕЙ

    Авторът! Авторът!

    Скорсезе все още олицетворява значимото авторско кино в неговата американска интерпретация, съчетаваща актуална проблематика и зрелищно професионално майсторство.

  • ВОЙНАТА

    Кирил Кадийски преведе "Червона калина"

    Маршируват наште доброволци, всеки в кръв облян,

    ще избавят брата украинец, от врага окован.

    А ние нашите братя украински ще освободим,

    а ние славната Украйна - хей-брей! - ще разведрим...

„Винаги казвай истината, мисли преди да говориш, а след това си записвай.”

Луис Карол, английски писател, роден на 27 януари преди 191 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Поетът Кирил Кадийски - блъф и метафори

 

Поетическият език в творбите му често достига, а и преминава оттатък напрегнатата граница на допустимото или по-скоро на приетото по „канона”, за художествено

Двете тела на императрицата: „Корсаж“ 

 

Образът на Сиси е неравен: тя живее с травмите си вече десетилетия – смъртта на дъщеря й се появява само под формата на обвинение от страна на императора

Филмът "Ботев": номерът не мина

 

Обществото се почувства засегнато, заваляха критики. Но хубавото на филма „Ботев“ е реакцията срещу него. Тя показва, че българската аудитория вече ясно различава пропагандата от изкуството в подходите към историята