ФРОГНЮЗ

"Когато напуснах България си казах, че ще се върна за постоянно, когато спре да звучи чалга отвсякъде, а чалга изпълнители да говорят по медиите. Аз не бях икономически емигрант, бях културен емигрант. Чалгата е и в политиката. Чувам да казват за филма „момчето си отива, който бу излъчен тези дни: Какви филми са се правили някога.

Така е, но хайде да си представим римейк на този филм – как ще изглеждат сцените с абитуриентския бал? Лъскави скъпи лимузини, някакви млади хора облечени в официални анцузи, момичета с ботокс и други хирургични намеси, мятащи гюбеци… какво е това? Чалгата е навсякъде. Тя пречи толкова много на културния, на политическия и на социалния живот… Чалгата трябва да изчезне от живота ни. Мечтая си един ден българският министър-председател да не слуша чалга, а да го видим в ложата на филхармонията да слуша симфония номер четири на Брукнер. Тогава ще имаме просперираща държава, заяви известният аниматор и режисьор Теодор Ушев по БНТ.

Ушев сподели, че е бил изненадан от определянето му за най-влиятелен аниматор в света за последните 25 години. Разбира се, че ми стана приятно, нищо в мен забълбука… Учил съм се от страхотни художници-аниматори, те са по-добри от мен, но така е показала класацията, която е испанска инициатива. Разбира се, това е огромно задължение, защото човек трябва да се старае да отговаря на високата оценка. Всяко признание помага. Отсега нататък обаче трябва да правя всичко по-добре. Няма да е леко.

Аз се притеснявам за българското кино, защото представете си един човек, който всяка вечер гледа антикино, каквото са турските сериали, там няма никакво изкуство, направено е така, че да ви пуска директно емоциите… Това е част от чалга доктрината. Чалгата не е само вид музика, това е философията на цяло течение – идеята за егоизма, за консуматорството. Всичко това се натрупва с години.

 

През 2017 г. в профила си във Фейсбук, авторът на номинирания за „Оскар“ късометражен филм „Сляпата Айша“ написа по повод наградите на „БГ радио“:

„Очевидно, чалгата се е пренесла в българската попмузика, националните медии, училищата, детските градини. Културният ми шок от наградите на БГРадио не беше само от просташките, сексистки и откровено дебилни текстове на новоизлюпените квартални "звезди", а от факта, че невръстни деца знаеха текстовете наизуст, пееха с идолите си, подрусвайки се, имитирайки ги, под одобрителните погледи на майките си. Агенция за защита на децата? СЕМ? Образователно министерство? Очевидно чалгата се е пренесла в БГ попмузиката, националните медии, училищата, детските градини... Повсеместно, масово и необратимо. Това, което Хисарският поп, пиленцата и тигрите започнаха, ще довършат Криско, Дриско&Co."

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Актьорите се вземат прекалено насериозно. Самюел Бекет е важен, Джеймс Джойс е важен. Те оставиха нещо след себе си. Но дори Лоурънс Оливие е тотално неважен. Да играеш роля е много просто, но актьорите се опитват да го изкарат изкуство.“

Ричард Харис, ирландски актьор, роден на 1 октомври преди 92 години

Анкета

Остава ли ви време да четете книги?

Да, както винаги - 80%
Все по-малко - 20%
Не чета изобщо - 0%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Камъчета под езика" - рядка и дълбока книга

 

Написаното от Марин Георгиев е амалгама от автобиография, история, литература и конюнктура, строги и точни наблюдения на писатели и поети, на характерите и поведението им, както и превъплъщенията им и преди, и сега

Прометей, герой и жертва

 

Без съмнение „Опенхаймер“ ще бъде един от най-добрите филми в историята на киното. Невероятна операторска работа, изключителна актьорска игра и впечатляващи саундтраци.

Не губете време...

Нагоре по стълбата, която води надолу

 

 „Астероид Сити“ на Уес Андерсън  - ЗАЩО?