„В нашия живот истината винаги побеждава, но животът често не е достатъчен.”
„За да създадеш картина около боен кораб, имаш нужда и от боен кораб.”
„Изкуството е истинското, когато народът говори от името на художника.”
„Кадърът никога няма да бъде писмо, а винаги ще си остане многозначен йероглиф.”
„Хората винаги ще си останат неизчерпаем извор на опит.”
„Не може нищо да създадеш, без да познаваш конкретните чувства и страсти, с които искаш да спекулираш.”
„Аз съм убеден в необходимостта от колективизма в работата.”
„Сценарият по същество е неоформен материал, а неговото осъществяване е в зависимост от избраните теми и тяхното оптическо въплъщение.”
„Темата е способна да вълнува, независимо в какъв вид е представена.”
„По време на турнетата в чужбина авторите на съветските филми през 1920 г. бяха буквално потресени, когато гледаха филмите си на огромните екрани.”
„Ние, руснаците, или си чупим вратовете, или побеждаваме.”
„И природата, и обстановката, и декорите, и самият заснет материал в момента на монтажа често са по-умни от автора и режисьора.”
„Режисьорът е длъжен да избере или театъра, или киното. Да е ангажиран и с двете е невъзможно, ако иска да създаде нещо добро.”
СЕРГЕЙ АЙЗЕНЩАЙН - съветски кинорежисьор и кинотеоретик, роден на 23 януари 1898 г. Баща му е германски балтиец, а майка му – рускиня. Най-известните негови филми са "Броненосецът „Потьомкин“ и „Александър Невски“. Филмите му попадат в жанра на политическата пропаганда. Повлиява силно на ранните кинотворци заради иновативния му начин на монтаж и написани от него теоретични трудове. През 1930 г. „Парамаунт Пикчърс” му предлагат възможност да снима филм в Съединените щати. Той приема краткосрочен договор за 100 хил. долара и отива в Холивуд веднага. Но споразумението се проваля. Особеният му подход към киното се оказал несъвместим с комерсиалия начин за правене на филми в американските студия. Заради престоя си в САЩ има проблеми със сталинската цензура. Умира на 11 февруари 1948 г. в Москва.
Фундаменталният му труд „Монтажът” е преведен на български.