„Всеки театър, поначало е театър на преправянето, на маймуносването, на подражанието.“ 

„Големият театър, този за когото си плащаме билет, там преправянето е изкусно, там човек се учи да гледа.“

„Любимият ми зрител е любопитният - този, който е дошъл в театъра да види нещо ново.“

„Ерудицията не е враг на любопитството, напротив. Голяма част от ерудите са склонни да приемат чуждата, противоречащата им мисъл, като удоволствие, което обогатява.“

„Аз обичам добрия актьор.  ДА с главни букви, така го наричам.

„Талантите също като звездите на небето се раждат, а добрият актьор се създава.“

„Помагам на талантите главно, за да не се изхабят, да не бързат да стават класици.“

„Талант, който не се мени, не се движи и обновява, тлее и загива.“

„Славата е отрова. Аз се старая да създавам и продавам противоотрови.“

ЛЕОН ДАНИЕЛ - български театрален режисьор, роден на 17 февруари 1927 г. Критиците определят работата му като епоха в историята на българския театър. Част е от така наречената „велика четворка“ в Бургаския театър, работила в края на 60-те години на ХХ в., която освен него включва Юлия Огнянова, Вили Цанков и Методи Андонов. Именно те за първи път поставят забранени автори като Брехт, Дюренмат, Мрожек, Сартр и създават нов сценичен език, който говори против на канона на социалистическия реализъм.

Последователно работи във Военния театър, театър "Народна сцена", в Театъра за поезия и естрада, във Врачанския театър, в Музикалния театър и в Театър "София". След 1982 г. остава трайно в трупата на Театър " Българска армия".

Забележителни са неговите спектакли: „Три сестри“ и „Вишнева градина“ на Чехов, „Посещението на старата дама“ на Дюренмат, „Хамлет“, „Както ви се харесва“, „Напразните усилия на любовта“ и „Дванайста нощ“ на Шекспир, „Господин Пунтила и неговият слуга Мати“ и „Страх и мизерия в Третия райх“ на Брехт, „В очакване на Годо“ на Бекет … повече от 50 заглавия, всяко от които е събитие за зрителите и … актьорите. Автор е книгите „Театър и зрител“, „Пътешествие в театъра“, „Театрални есета“, „Чекмеджето на режисьора“, „Игрите. Есеистична проза. Опит за мемоари“, Пътешествие в театъра.

Умира на 2 декември 2008 г.

По архивен запис от 1993 г. на БНР

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Трябва ли литературата да следва актуалните събития? Уверен съм, че тя е такова средство за масова информация, което никога не е в състояние да бъде в крак със случващото се.“

Зигфрид Ленц, германски писател и драматург, роден на 17 март преди 99 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...

 

 

В традициите на френската кинокласика: „Анора“ като вариация на „Богат, беден“ 

 

Лентата е отличена със „Златна палма“ в Кан, има едно отличие на БАФТА  - за кастинг и  „Оскар"-и - за най-добър филм, режисура, сценарий и монтаж. 

"Любомир Пипков. Писма от Париж": ценна работата на Юлиан Куюмджиев

Тези 153 писма са изпълнени с ценна, многостранна информация. Споделяните от двайсетинагодишния младеж интимни детайли за извънредно трудния му живот, с недостатъчни средства и без добър френски език...