Слава Иванова – директор на Националната галерия, е уволнила преди два месеца и главния уредник на НХГ и куратор на множество проекти д-р Мария Василева. Причината отново е участие в дискусионно предаване. В "Малки истории" по БНТ Василева е застъпила тезата, че държавата не отделя достатъчно средства за поддържането на монументалните паметници на модернистичното изкуство, защото ги харчи "за направата на бутафорни крепости".

Тази вечер ще се състои протест срещу политическото уволнение на Владо Руменов. Той ще започне в 19,30 ч. пред Националната художествена галерия – клон „Двореца”.

Изкуствоведката Иванова  беше назначена от Вежди Рашидов за  постоянен директор на музеите, обединени под шапката на Националната галерия, преди година. Тогава тя е единственият кандидат, допуснат по документи до събеседването. Под ръководството на Иванова са "Квадрат 500" и останалите музеи под шапката на Националния музеен комплекс: филиалите царски дворец, Музей на социалистическото изкуство и "Софийски арсенал", криптата под "Александър Невски" и няколко столични къщи-музеи.

Във "Фейсбук" Василева написа: 

"Известно време не споделях казуса с моето освобождаване от Националната галерия - не от страх, а от дълбоко отвращение. Сега обаче духът е пуснат от бутилката, болестта се превръща в епидемия, и искам да разкажа как стоят нещата. 

На 9 юни временният ми шестмесечен трудов договор, на който бях назначена (както е по закон), беше прекратен в деня на изтичането. В такива случаи работодателят не е длъжен да представи конкретни мотиви. Причините за това са откровено политически. На 25 април т.г. бях поканена да участвам в предаването на БНТ "Малки истории", посветено на рушащите се къщи от времето на модернизма. Още на другата сутрин бях извикана от директорката на Националната галерия Слава Иванова, която ми каза, че са й се обадили "с крясъци" от Министерството на културата и са я обвинили, че "назначава само врагове". Поводът е моето изказване, че тези сгради се рушат, защото държавата не ги привижда като важен културен пласт, през който да се репрезентира, а е заета да строи бутафорни крепости и непрофесионални паметници, с които да конкурира Скопие. Тежкият натиск "отгоре" продължи, докато договорът ми услужливо беше прекратен.

Директорката на Националната галерия е обявила, че прекратяването на трудовия ми договор е заради несъгласия с изложбената ми политика. За 6 месеца обща работа нито веднъж дори не ми беше намекнато такова нещо. Това значи, че или си лош ръководител, който не може да комуникира със служителите си, или нямаш свои идеи, които ясно да изложиш и защитиш, или просто лъжеш, за да запазиш позицията си."

МАРИЯ ВАСИЛЕВА (р. 1961 в София, живее и работи в София)завършва изкуствознание в Националната художествена академия в София (1984). Доктор е на науките (2007). Изявява се като художествен критик, историк на изкуството и куратор. Специализира в Музея за Модерно Изкуство в Ню Йорк (1998), в Университета в Рочестър, САЩ (1999), в Централно европейския университет в Будапеща (2002), в Международната програма за художници и куратори (ISCP), Ню Йорк (2002) и др. Изследователска стипендия за учени от Централна и Източна Европа, Фондация Пол Гети – САЩ (1995-1996).

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Правителство, което повиши цената на бирата, неминуемо пада от власт.”

Ярослав Хашек, чешки писател, роден на 30 април преди 142 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.