Ана Благова, "Дневник"

Върховният административен съд (ВАС) окончателно отсъди в полза на експерта, уволнен от Националния институт за паметниците на недвижимо културно наследство (НИНКН) след критично интервю за бутафорните реставрации и вмешателството на Министерството на културата в института.

Арх. Яна Топалова бе уволнена дисциплинарно през февруари 2015 г., четири дни след като сайтът Offnews публикува разговор с нея под заглавие "Спираме строежи върху исторически паметници, Рашидов ги разрешава". В него Топалова заяви, че НИНКН е подложен на постоянни съкращения и натиск от министерството да одобрява проекти за надграждане на паметници с цел усвояване на евросредства. Архитектът посочи, че ведомството на Вежди Рашидов разрешава намеси в разрез със становищата на експертите, а понякога директно се обажда на временната директорка по телефона. 

"Не им харесва някое наше становище, обадят се по телефона на директорката, която е – без извинение – калинка, и всичко се решава. И всичкото това се покрива, всеки опит за публичност бива задушен", каза Топалова.

На следващия ден НИНКН се разграничи от думите на служителката си, като намекна, че срещу нея се води дисциплинарно производство за трудови нарушения, заради което тя иска да дискредитира министъра. Върховният административен съд обаче намира, че институтът не е представил нито едно доказателство за нарушения на Топалова. С решение от 29 юни ВАС окончателно отменя заповедта на и.д. директорката Даниела Джуркова за уволнението й и осъжда НИНКН да й плати 500 лв. съдебни разноски.

Пред "Дневник" Топалова каза, че смята да се върне на работа. Това до момента обаче не е станало, защото според института е необходима нова заповед на директор Джуркова, а тя била в отпуск. Засега обещанието към архитекта е да бъде назначена от 1 август. Тя е третият служител, който печели дело за освобождаване от НИНКН в последните години. През 2013 г. съдът върна на работа юрисконсулта Елена Панджарова, чийто пост бе закрит, въпреки че бе единственият юрист в института. През 2011 г. дисциплинарно бе уволнена и арх. Йорданка Кандулкова - единственият директор на НИНКН, назначен с конкурсна процедура. Един от мотивите бе, че уронва престижа на министерството, като изказва мнения, несъгласувани с него. Оттогава НИНКН се управлява от пряко назначени от властта "изпълняващи длъжността директори до конкурс".

"Аз спечелих делото си, но министърът, издал заповедта, не беше уволнен, коментира Кандулкова, потърсена от "Дневник". Тя добави, че това е стратегия спрямо несъгласните, за която плаща данъкоплатецът. "Уволняват те с шум и трясък за назидание, но когато спечелиш делото, никой не разбира. Те знаят, че това работи."

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.