ХРИСТО ХРИСТОВ, "Държавна сигурност"
Преподавателите от екипа, провел обучението на над 700 учители по история и цивилизации за работата им с новата учебна програма за X клас, в която има нов раздел за комунистически период (1944-1989), разпространиха позиция за несъгласие с опитите тази тема да се използва за политически и лични цели.
Както desebg.com писа, миналата седмица от проруската партия „Възраждане” излезе с информация, че след среща на нейния лидер Костадин Костадинов с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев „Възраждане” успяла да постигне спиране на обучителния курс, а двама „скандални преподаватели” били изгонени от него.
Министерството на образованието и науката официално опроверга тези фалшиви новини, а днес и преподавателският екип разпространи позиция на преподавателите, провели обучението на учители по история и цивилизации за работата им с новата учебна програма за X клас:
"През 2018 г. Министърът на образованието и науката одобри нова Програма по история за Х клас след обществен дебат и многократни обсъждания с широк кръг учени и преподаватели. В нея са отразени най-новите постижения на историческата наука в резултат на „архивната революция“ и е съобразена с дълбоките идейни, обществени и политически промени след 1989 г.
Тя бе крайно остро критикувана от БСП и други продукти на БКП, защото бяха коригирани ред ненаучни политически наложени тези и най-вече цялостното и научно издържано изучаване периода на комунистическото тоталитарно управление у нас.
Това се случи отново, когато МОН организира курс за преквалификация на учители, които ще преподават по новата програма. За обучители бяха привлечени утвърдени историци и преподаватели от Софийския университет, Нов български университет, Югозападния университет, Американския университет в България, БАН – Института за исторически изследвания и Института по балканистика с Център по тракология, както и от Държавната агенция „Архиви“.
Всички лектори стриктно сме се придържали към целите на курса – да разясним на учителите новостите в методиката и новите акценти в програмата за Х клас. Всички в областта на своята компетентност ги запознавахме с огромните промени и възможности на изворовата база, постиженията на историографията и съдържанието на новите термини.
Всички убедено се придържахме към основните принципи, заложени в новата програма – формиране у учениците на лична позиция, основаваща се на хуманни, национални и демократични ценности.
Дълбоко сме удовлетворени от факта, че – от над 700 души, преминали обучението – само двама не са го одобрили, а средната оценка в анонимните им анкети е 5.30. Наистина радостно е, че отново огромната част от българските учители показаха, че не са сред тези, които не искат нищо старо да забравят и нищо ново да научат.
Това, срещу което най-остро възразяваме, са непреставащите опити историята да се използва спекулативно за конюнктурни политически и лични цели.
Последните опити натрапчиво извикват спомен от миналото – организиран лов на вещици с политически обвинения, а не с научни аргументи.
Най-неприемливото за нас е, че така съзнателно и преднамерено се насажда напрежение и национално разединение, което поставя под заплаха европейското бъдеще на нашите деца."