Сдружение "СЛОВЕСА"

За всеобщ наш срам, българските институции и до днес не предприемат каквито и да е постъпки, за да открият във Велико Търново или в София музей на Стефан Стамболов (1854 - 1895 г.) – бележит български държавник и истински родолюбец, с изключителен принос за стопанския и културен подем на следосвобожденска България, 165-годишнината от рождението на когото честваме именно през 2019-та, заявяват от сдружение „Словеса“. В същото това време българските данъкоплатци и днес, три десетилетия след рухването на комунизма, са принудени да издържат Музейния комплекс в гр. Правец с родната къща на Тодор Живков и със специалната експозиционна зала, в която са наредени колекция с подаръци на Живков, получавани от него в качеството му на държавен глава в продължение на повече от 30 години.

Историческият музей в Правец, в структурата на който е и Къщата-музей на Тодор Живков, е общински по статут и административно се ръководи от кмета на града. Според член 31 от Закона за културното наследство обаче всички музеи у нас се ръководят методически независимо от вида на организацията и формата на собственост от Министерството на културата. Както стана известно преди броени дни, в новите учебници по история за Х клас вече е включена извадка от Закона за обявяване на комунистическия режим в България за престъпен, обнародван в бр.37 на „Държавен вестник“ от 5 май 2000 г., напомнят от сдружението. Съгласно чл. 2. (1) от закона „ръководствата и ръководните дейци на БКП са отговорни за целенасоченото и преднамереното унищожаване на традиционните ценности на европейската цивилизация, съзнателното нарушаване на основните човешки права и свободи, безпрецедентната разправа с народните представители от ХХV Народно събрание и всички невинно осъдени от така наречения "Народен съд", моралния и икономическия упадък на държавата, установяването на централизирано директивно управление на икономиката, довело я до разруха, погазването и отмяната на традиционни принципи на правото на собственост, рушенето на моралните ценности на народа и посегателството срещу религиозните му свободи, провеждането на непрекъснат терор срещу несъгласните със системата на управление и срещу цели групи от населението.. Чиновниците в МК обаче живеят като че ли в съвсем друг век, в една отдавна отминала епоха, защото не виждат нищо нередно или смущаващо във функциониращия музей на Живков в Правец, който на всичкото отгоре се развива под тяхното „вещо“ методическо ръководство, посочват от гражданското сдружение. Разбира се, в Германия на никого не би му хрумнало да открива музей на бившия генерален секретар на ГЕСП Ерих Хонекер, нито пък в Полша ще тръгнат да правят с пари от държавния бюджет музей на комунистическия лидер на страната - генерал Ярузелски. За сметка на това екипът на културния министър Банов очевидно намира за съвсем нормално в България - членка на Европейския съюз, тръгнала преди 30 години по пътя на демократичните промени, данъкоплатците и до днес да финансират с данъците си музейна институция, посветена на някогашния несменяем комунистически лидер от времето на тоталитаризма, заявяват от „Словеса“. На официалния сайт на Историческия музей в Правец е качен и този стряскащ текст, за който чиновниците от Министерство на културата няма как да не са дали „зелена светлина“: „Исторически музей Правец може да организира по покана на други музеи и нституции свои изложби, включващи експонати от колекцията подаръци на Тодор Живков, получавани от него в качеството му на държавен глава на България“. https://www.museum-pravets.com/history.php

Както вървят нещата, не бива никак да се учудваме, ако от екипа на министър Боил Банов решат да поканят скоро и целия дипломатически корпус по повод официалното отбелязване на 30-годишнината от събарянето на Берлинската стена на посещение именно в Музея на Т. Живков в Правец. Ако в България все пак има живо гражданско общество, то ще заклейми усилията на висшите чиновници от културното ведомство да реабилитират живковизма и ще направи необходимото, за да накара министър Банов да закрие въпросния музей на Т. Живков в Правец, или да го трансформира в нов музей, запознаващ младото поколение българи с насилията и репресиите, извършвани от тоталитарния режим у нас в периода 1944 – 1989 г.

 

 

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Музиката принадлежи на всички. Само звукозаписните компании все още вярват, че те са собствениците й.“

Джон Ленън, английски музикант, роден на 9 октомври преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.