ИНЕС ПОЛ, DW

Ето, че се случи и в Ханау. За трeти път в рамките на няколко месеца омразата и безумието сеят смърт в Германия. През юни миналата година пред дома си беше убит консервативният политик Валтер Любке, който се застъпваше за бежанците. През октомври пък невинни хора загинаха на улицата в Хале, след като един радикализиран привърженик на крайнодесни възгледи се опита да изкърти вратата на синагогата и да организира вътре кървава баня. А снощи в Ханау един мъж застреля девет души в два наргиле бара, след което уби и собствената си майка. В записано преди това видео убиецът разпространява расистки възгледи и заговорнически теории.

Как се раждат убийци от средите на обществото

Тези трима убийци имат нещо общо помежду си: неудържимата омраза срещу всичко, което на се вписва в техните патриотарски представи за Германия.

Няма значение дали са били свързани помежду си и дали са поддържали контакти с други крайнодесни групи и хора, важното е друго: Германия трябва да свикне с мисълта, че омразата вече е проникнала в сърцето на нашата страна.

Политиците и гражданското общество са длъжни да се изправят лице в лице с факта, че хранителната почва, от която изникнаха тези убийци, се създава от расизма, презрението към жените и крайнодесните идеологии, подвизаващи се вече съвсем официално в някои кръгове от обществото.

Тези убийства не бива да се възприемат като независими едно от друго. И няма значение дали човеконенавистническото насилие е насочено срещу политици, срещу евреи или срещу мюсюлмани: убийствата са доказателство, че това зло отново може да вирее в обществено-политическия климат на Германия.

Те са ужасяващ алармен сигнал за всички нас, който ни задължава да проверим дали държавата изобщо разполага с необходимите инструменти, за да наложи върховенството си и да осигури закрилата на всички гражданки и граждани. Да я осигури според изискванията на Конституцията: независимо от техния произход, религия или полова принадлежност.

Дигиталното блато на омразата

Какви мерки можем да вземем, за да пресушим онова дигитално блато, от което избликват омразата и безумието? Защото това не са просто някакви безобидни интернет-форуми, където клети, самотни и объркани души могат да изливат чувствата си под закрилата на законите за свободата на словото и на информацията. Ханау е поредното доказателство, че подстрекателствата и езикът на омразата в мрежата не остават без последствия. Напротив: те сеят истинска смърт.

Днес политиката трябва да реагира бързо, недвусмислено и еднозначно. При това - не само с думи. Защото иначе нещата ще излязат извън контрол и в крайна сметка може да срутят всичко онова, което представлява сърцевината на нашата правова държава и на свободите на гражданите. Германската канцлерка Ангела Меркел намери правилните думи: така е, „расизмът е отрова". Но не е достатъчно просто да се постави диагнозата. Трябва ясно да се оповести, че тръгваме на битка: срещу всички човеконенавистнически идеологии! И срещу тяхното разпространяване в мрежата. И тази отговорност не може да се прехвърли изцяло на Фейсбук, Туитър или на други дигитални концерни.

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Не мога да слушам продължително Вагнер. Обзема ме желание да превзема Полша."

Уди Алън, американски режисьор, сценарист, актьор и музикант, роден на 1 декември преди 89 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин