Карикатуристът Чавдар Николов разказа пред Радио София за истинния поглед на хумора във време на дезинформация и хибридни войни.

„В началото на промяната карикатурата беше като пълноводна река, страшно много се използваше. И имаше много хора на възраст, каквато вече съм и аз, които по това време решаваха, че животът им е минал ей така, без да се изразят и те почнаха да рисуват карикатури“, сподели той и допълни, че постепенно са отпаднали ентусиастите и са останали само тези, които са влюбени в жанра.

 Николов каза, че в края на 90-те някои вестници са започнали да избират по един политически карикатурист и вече не е имало място за всички рисуващи.

 „Сега вече няма място и за тези, които сме налудничаво избрали карикатурата да се занимаваме, защото се  оказа, че карикатурата е таралеж в гащите на всеки издател“, заяви Николов. След като напуска медията в която работи, той се обединява с други художници и създават хартиено издание, защото са решили, че не може да отстъпват от нещо, което е важна част от журналистиката.

Той казва, че в момента има страшна поляризация на мненията по отношение на войната в Украйна и той и неговите колеги са постоянно заплашвани с нещата, които са се случили на „Шарли Ебдо“, което е много нелепо и крайно. Освен това, Николов цитира Анибале Карачи, според когото „Пътят по който постига истината карикатурата е перфектната деформация“.

 „Изглежда това налива малко масло в огъня много да не са съгласни с нас, защото карикатурата всъщност може и да обижда. Тя си служи с такива хиперболи, метафори, понякога с крайна ирония, сатира, така че това може да обижда и такива случаи има“, допълни Николов. Той каза още, че:

 „За хумор досега нямаме осъдени карикатуристи, или пък убити карикатуристи. Имаме такива за сатира“.

Николов сподели, че е член на Асоциацията на френските карикатуристи и те се събират на митинг в Южна Франция след клането в „Шарли Ебдо“ в знак на съпричастност и подкрепа.

  • СТАРИТЕ ЛЕНТИ

    "Живях шарено": 95 години от рождението на Георги Черкелов

     „Нека не ми се сърди театърът, но аз повече обичам киното. Най-напред като зрител го предпочитам. Като дете гледах много филми..."

     
  • НА ФОКУС

    Анна и Александър

    Джами Филбрик от „Moviefone“ и Карeн Бенардело от „Cinemadailyus“ разговарят с Максин Пийк и Джейсън Айзъкс за филма  „Words of War“ и партньорството им на снимачната площадка.

    • Лентата разказва за покойната вече руска журналистка Анна Политковская
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Азис или Моцарт?

     Отново за една болна тема - музиката и младите .

    •  Какъв е приносът им към българската култура и духовност днес?
    • Друго некрасиво явление са детските естрадни прояви по телевизията. 
     
  • ПОЛЕЗНО

    Как да си направим градинка – буфер срещу промените в климата

     Принципи, с които всеки може да допринесе за повече природа в населените места...

     
  • ПОЗИЦИЯ

    Декларация за правата на варварина

    "Все повече хора могат да решат, че образоваността изобщо е нещо излишно за човека. И че насилие в името на образоваността е наложено от високообразованите, за да си осигурят за вечни времена вечна власт над нискообразованите" - Коментар на Деян Кюранов

„Не трябва да казваме на младите хора какво трябва да направят… Мисля, че всеки е длъжен да изживее собствения си живот.“

Рони Джеймс Дио, американски певец, поет и композитор, роден на 10 юли преди 83 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Един филм на Джери Брукхаймър

 

Това, което прави „F 1 Филмът“ събитие, хит и предпочитано зрителско заглавие е преди всичко уверената и дръзка режисура на Джоузеф Козински...

 

Романът с добри намерения и неуспешна  реализация

 

"По инерция написах, че „Планът „Елиминирай Европа“ е роман, но това е по скоро репортаж, псевдодокументалистика, сценарий за тв сериал, някакъв микс между криминале, екшън, трилър и мелодрама" ревю на Борислав Гърдев.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.