Карикатуристът Чавдар Николов разказа пред Радио София за истинния поглед на хумора във време на дезинформация и хибридни войни.

„В началото на промяната карикатурата беше като пълноводна река, страшно много се използваше. И имаше много хора на възраст, каквато вече съм и аз, които по това време решаваха, че животът им е минал ей така, без да се изразят и те почнаха да рисуват карикатури“, сподели той и допълни, че постепенно са отпаднали ентусиастите и са останали само тези, които са влюбени в жанра.

 Николов каза, че в края на 90-те някои вестници са започнали да избират по един политически карикатурист и вече не е имало място за всички рисуващи.

 „Сега вече няма място и за тези, които сме налудничаво избрали карикатурата да се занимаваме, защото се  оказа, че карикатурата е таралеж в гащите на всеки издател“, заяви Николов. След като напуска медията в която работи, той се обединява с други художници и създават хартиено издание, защото са решили, че не може да отстъпват от нещо, което е важна част от журналистиката.

Той казва, че в момента има страшна поляризация на мненията по отношение на войната в Украйна и той и неговите колеги са постоянно заплашвани с нещата, които са се случили на „Шарли Ебдо“, което е много нелепо и крайно. Освен това, Николов цитира Анибале Карачи, според когото „Пътят по който постига истината карикатурата е перфектната деформация“.

 „Изглежда това налива малко масло в огъня много да не са съгласни с нас, защото карикатурата всъщност може и да обижда. Тя си служи с такива хиперболи, метафори, понякога с крайна ирония, сатира, така че това може да обижда и такива случаи има“, допълни Николов. Той каза още, че:

 „За хумор досега нямаме осъдени карикатуристи, или пък убити карикатуристи. Имаме такива за сатира“.

Николов сподели, че е член на Асоциацията на френските карикатуристи и те се събират на митинг в Южна Франция след клането в „Шарли Ебдо“ в знак на съпричастност и подкрепа.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Религиозният култ е едно представление, едно драматично представление, една фантазия, една „заместваща“ реализация.“

Йохан Хьойзинха, холандски филолог и историк, роден на 7 декември преди 152 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.