"Никой на планетата не може да подмине темата за войната в Украйна, колкото и да се опитва. Всеки, който се прави, че това е нормално, естествено, логично, се занимава с всичко друго, но не и с етика и човешки морал. Актатът на Путин е ирационален, той е човек с огромен ресурс в ръцете си, за съжаление". 

Това каза пред БНР режисьорът Галин Стоев, директор на театъра в Тулуза, Франция. 

Новият театрален сезон на Народния театър "Иван Вазов" ще бъде открит с представлението "Хага", което той поставя на първата ни сцена. Автор на пиесата е Саша Денисова. 

"Запознах се със Саша малко след началото на войната. Срещнах се с нея във Варшава. Започнах да следя как се развива. Чувствах се задължен да помогна с каквото мога този артист и на други, които са в неблагоприятна ситуация, да могат да бъдат видени на други сцени в други езикови среди. Исках нейното име да бъде показано на френскоезичната публика. Но осъзнах, че този текст трябва да бъде направен в България". 

Той сподели, че активно следи всичко, което се случва в България, и си дава сметка, че е интересно да наблюдаваш тези процеси от чисто театрална гледна точка. 

"Днес времето се сгъстява, става все по-интензивно, маските падат със страшна сила. Сериалът, който наблюдаваме, е с актьори и с костюми с лоши качество, смесица между измислица - реалност - мит - ежедневие. Контекстът ми изглеждаше подходящ да се хвърли камък в блатото и да видим дали Лох Нес ще излезе, или жаби ще се разскачат в различни посоки. Това, което ме мотивира също, е оглушителната тишина в обществото ни спрямо войната в Украйна. Скандализираха ме изявите на лица на ключови длъжности, включително от президентската институцията". 

В предаването "Неделя 150" режисьорът коментира още, че тълпа, държана в страх, се манипулира много по-лесно: 

"Голяма част от хората днес спират да разбират съвременния свят, не знаят какво да очакват от него и се чувстват изхвърлени, непризнати". 

Според него е шокиращо, че българинът в по-голямата си част демонстрира липса на солидарност спрямо Украйна, но е и готов да пакетира страховете и комплексите си като политически проект и да заложи на това. 

"Да пакетираш страховете, представяйки ги като патриотична кауза, това е може би най-низкия жест на манипулация. Фиксацията в миналото е морбиден импулс, нагон към смъртта. Обръщаш се към миналото, когато знаеш, че нямаш бъдеще. Когато се смесиш миналото с усещането за дълбок личен провал у човека, с който той не може да се справи, освен ако не стовари цялата вина за личния си провал върху някого далече от него, тази техника е добре разработена от Хитлер. Абсолютно същият сценарий се разиграва сега, голям процент от нашето население успява да уйдиса на акъла и да повярва, че с магнит и с пилон ще станем България на три морета. Хора, това няма как да стане така. Това не работи така в съвременния свят. В съвременния свят войната е изключена". 

По думите на Галин Стоев всички нормални хора се надяват да видят един ден военните престъпници на подсъдимата скамейка на трибунала в Хага: 

"Много е възможно някои от тях да се укрият, други да умрат или да се избият един друг, но Хага има символична стойност. Случвайки се, това ще докаже, че правото тържествува. Днес живеем във време на дефицит на истина и на справедливост. Този дефицит се интерпретира и инструментализира от различните играчи по различен начин. Този дефицит работи върху всички нас, въпросът е как всяко човешко същество го реинтепретира и работи за едно общо благо. Ако работиш за общото благо, работиш и за собственото". 

Режисьорът смята, че ако този съд се случи дори само в главата на едно дете, както става в пиесата "Хага", то част от справедливостта някъде ще бъде зафиксирана и възстановена. 

 

Видеофайл на интервюто тук

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.