SKIF публикува интервю с писателя и издател Костадин Костадинов по повод новия му роман „Последният войнишки император“, който ще влезе в книжарниците на 18 март. Темата е иманярството в България.

Костадин Костадинов е роден на 14 ноември 1960 година в Радомир. Завършва Българска филология в СУ „Кл. Охридски“, няколко години работи като журналист. През 1990 година става основател и съсобственик на Издателска къща „Пан“. 

Костадинов дебютира през 1991 година с книгата „Резерват за розови пеликани“. Вторият му сборник разкази и повести – „Заливът на Ифигения“, излиза четвърт век по-късно. По негови сценарии са снимани игралните филми „Резерват за розови пеликани“ (2003) и „Легенда за белия глиган“ (2004). 

За романа  „Ловецът на пеперуди“ авторът беше отличен с Награда „Хеликон“ 2022 и Национална награда „Елиас Канети“ 2023. Книгата беше номинирана и за „Роман на годината“ на НДФ „13 века България“. 

---

 

Г-н Костадинов, на 18 март излиза романът ви „Последният войнишки император“. Кога се роди идеята за тази книга?

- Идеята да опиша някои от най-интересните иманярски истории у нас отдавна се е загнездила в главата ми. Още по времето на соца сестра ми Вергиния Костадинова, която е кинорежисьор, направи голям документален филм за иманярството в България. Тогава се запознах с консултантите на продукцията й, които работеха в службите, преследващи иманярската мафия. От тях, след разговори на чаша с развързваща езика течност, научих прелюбопитни неща. Когато ми дойде мерак да ги пренеса върху белия лист, те вече бяха узрели и ферментирали. Така преди десетина години написах един текст със същото заглавие и след като му сложих точката, го оставих да отлежи. Чак миналото лято го доизмислих и надградих, за да заприлича най-после (надявам се) на завършен и плътен роман. 

 

Сюжетът е изключително интригуващ, ще ни разкажете ли малко повече за него?

- Романът проследява хронологично житейския път на мъж, прочут с прякора си Императора, който не само издирва редки монети, но и оказва съпротива на всяка несправедливост, на всяка власт – копае подземен тунел, за да снабдява с хляб партизаните, едва оцелява след разпити в Дирекция на полицията и разстрел, като съветски десантчик е ранен тежко по време на сражение с немците, но после се превръща във враг на комунистическата държава и е изпратен да бута вагонетки в мината на Богданов дол.

 

Главният герой – Васил Странджев, подобно на Лазар Караиванов (Костуро) от „Ловецът на пеперуди“, е многопластов и колоритен образ. По какво си приличат двамата персонажи?

- Оказва се наистина, че Лазар Караиванов и Васил Странджев много си приличат. Обяснението е, че макар и измислени по различно време, те все пак са рожби на един автор, който конструира текстовете си по сходен начин. И двамата герои са колекционери – Костуро събира редки пеперуди, а Императора издирва редки монети. Всяка от главите в двете книги разказва някаква история, свързана я с екзотична пеперуда, я с римски ауреус. На финала на повествованията и Лазар, и Васил достигат до своята смърт, като предварително са се погрижили да бъдат окомплектовани докрай и колекциите им. Освен това и двамата герои притежават необикновени умения и сякаш някаква висша сила бди над тях.

 

Имате невероятната способност да разказвате истории, които приковават вниманието на читателя. Как успяхте да напишете толкова динамична и в същото време така задълбочена книга?

- Вече 40 години се занимавам всекидневно с писане и редактиране на текстове – първо като журналист, после като издател. Опитът, добит от подреждането на думи помага, но това не е достатъчно за една книга. За беда, мисълта ми не тече бързо и се налага дълго да обмислям всяко изречение. Принуден съм да го правя, защото днешният читател е много добре подготвен и забелязва всяка пукнатина в повествованието. Постигането на технически прецизен текст обаче е само едно от задължителните условия за съвременната литература. Най-важното за един автор е да се качи на вълната на вдъхновението - да успее така да си нагласи гръмоотвода, че да улови искрата, падаща отгоре. Само с труд и пот почти нищо не се получава.

 

Носител сте на едни от най-авторитетните литературни награди. Какво ви носи това признание?

- Ако кажа, че получаването на награди е неприятно, ще излъжа. В продължение на 25 години се бях оттеглил от литературния живот и имах нужда – почти като дебютант, да ме забележат и похвалят. Наградите, добрите отзиви на критиката и читателите определено ми помогнаха да си върна самочувствието на автор. От друга страна това признание е твърде задължаващо - напоследък ставам все по-предпазлив и не мога да събера кураж да започна работа по голям нов текст. Разни идеи се въртят в главата ми, но не смея да се захвана с тях, преди да съм напълно сигурен дали ще се изкача до вече достигнатото ниво.

 

ОТКЪС от  „Последният войнишки император“

С Васил Странджев, по-известен с прякора си Императора, се запознах през есента на 1995-а. Той живееше в родопското село Тополка, а на мене ми се наложи да се заселя там с жената и децата, за да се грижим за болнавата ми тъща. 

За първи път го видях един неделен следобед в селската кръчма. Заради горещото циганско лято бяха изкарали масите на площада. Императора играеше шах с магазинера, а четирима кибици наблюдаваха фигурите на дъската и вяло коментираха поредния ход. Пред всеки от групата стоеше запотена чаша с облак (коктейл от мастика и ментовка). Електрическите жици на главната улица приличаха на гирлянди – бяха натежали от безброй лястовици, които се събираха за пътя си на юг.

Седнах сам на съседната маса и си поръчах бира. В селото живеех отпреди две седмици и почти никого не познавах, но за Императора бях слушал какви ли не легенди – че е бос на иманярската мафия в България, че притежава несметно богатство, че е герой от Втората световна война и т.н. Тъща ми дори твърдеше, че е вещер. 

И ето – най-прочутият жител на Тополка седеше на три крачки от мене – по потник и джапанки, с къси зеленикави панталонки, оръфани по ръбовете. Наливаше се с облак и безапелационно печелеше шахматните си партии. 

По някое време, докато допивах втората си бира, примижал срещу мекото есенно слънце, по улицата откъм града се зададоха два черни мерцедеса, модел кубче, с тъмни непрозрачни стъкла. Движеха се бавно, почти безшумно, със запалени фарове. Обиколиха сухия фонтан до кметството и спряха пред кръчмата. От първия джип слезе дребно човече с дълга до средата на гърба коса. Беше с черни дрехи, а на краката му лъщяха каубойски ботуши с остри върхове и високи токове. Каубоят доближи масата на шахматистите и попита: 

– Как да стигнем до къщата на Васил Странджев?

– Къщата ли търсите, или самия Васил? – ухили му се Императора.

– Васил търсим – троснато отвърна човечето.

– Е, намерихте ме. Аз съм.

– На тебе ли ти викат Императора? – попита каубоят, оглеждайки недоверчиво селския шахматист.

– Ъхъ! С какво мога да ви бъда полезен?

– Трябва да дойдеш с нас до Пловдив. Един човек иска да се срещне с тебе.

– Познавам ли го тоя човек? – попита Васил Странджев и изигра един ход с коня на шахматната дъска.

– Днес ще се запознаете.

– Днес не мога – вдигна глава Императора. – Днес ми е ден за шах. Нека вашият човек заповяда утре следобед вкъщи, ще го приема в кабинета си. Към три часа. А сега ще ви помоля да ме оставите да си довърша партията.

Каубоят отстъпи крачка назад, извърна се към джиповете и вдигна ръка с изпънат нагоре показалец. На мига от задната врата на втория мерцедес излезе двуметров гигант с напомпани мускули. И той беше облечен целият в черно, но не носеше красиви ботуши. Мъжагата се доближи енергично до масата и се изпъна демонстративно – широко разкрачен, с прибрани отзад ръце.

Тогава каубоят изведнъж доби кураж – с един замах помете фигурките от шахматната дъска и кресна на Императора: 

– Тръгвай веднага! Имам заповед да те заведа в Пловдив. Ако трябва, ще те закарам насила.

– Разликата между нас двамата е, че на мене никой не може да ми заповядва – усмихна се Васил Странджев, без да става от стола си.

Думите му вбесиха човечето с каубойските ботуши. То замахна с отворена длан и зашлеви шумен шамар на Императора. Удари го подло, отзад по тила. 

В тоя миг не можах да се сдържа и скочих на крака, стиснал юмруци. Столът ми падна с трясък. 

– Сядай си на мястото, момче! – скара ми се Императора. – Мога и сам да се оправя.

Той бавно се надигна от стола, събу внимателно джапанките и се обърна към чернодрешковците: 

– Трябва да проявявате повече уважение към белите ми коси – вече съм на шейсет и осем, пардон, на шейсет и девет. Заслужавате да ви дам един урок.

Докато говореше, Императора се озова очи в очи с гиганта. Тогава се чу гласът на каубоя: 

– Прасни го!

Няколко секунди мъжагата продължи да стои като вцепенен, но щом осъзна, че заповедта се отнася за него, замахна яростно. Императора пъргаво се наведе, избегна крошето на гиганта, а после му нанесе къс, отсечен удар в диафрагмата. Двуметровият мъж изохка, преви се одве и веднага бе посрещнат от съкрушаващ удар с коляно в челюстта. 

Огромното тяло се строполи назад като отсечен ствол на вековно дърво. После дойде ред на каубоя. Него Императора го просна с един-единствен десен прав в носа.

В тоя миг от джиповете изскочиха още трима здравеняци. Единият държеше в ръка пушка помпа – зареди я демонстративно и я насочи срещу нас.

Императора вдигна високо ръце и тръгна бавно към горилите. 

– По-кротко, момчета! – каза, пристъпяйки. – Шефът ви е изпратил да ме заведете при него, за да правим заедно бизнес. Не ви е заповядал да ме убиете, нали? Вашите колеги ме предизвикаха и трябваше да се защитя...

– Легни по корем на земята, с ръце на гърба! – разпореди мъжът с пушката. – Ще ти сложим белезници.

– Добре, добре... – Императора приклекна, положи бавно върху земята едното си коляно, а после и двете длани. Пренесе тежестта си напред, сякаш се канеше да легне, но изведнъж се изстреля като спринтьор от нисък старт. Хукна бясно срещу мъжа с пушката и го блъсна с глава в гърдите – като бик. Оня отхвърча два метра назад и се просна възнак. Докато падаше, пушката му гръмна, а стотиците лястовици по жиците се подплашиха и разхвърчаха, шумно цвъртейки. Запищяха и алармите на колите от паркинга. 

После пушката някак се озова в ръцете на Императора и той я насочи срещу последните двама необезвредени мъжаги. Каза им с леден тон:

– Да ви виждам ръцете! Искам да извадите пълнителите на пистолетите – вашите и на другарчетата ви по земята, и да ми ги хвърлите насам. 

Ония безропотно се подчиниха, движейки се като на забавен каданс, някак театрално. Най-интересно беше оръжието на каубоя – огромен револвер с 25-сантиметрова цев. От него изпаднаха шепа патрони. 

Междувременно битите се поокопитиха и взеха да се оглеждат наляво-надясно, учудени, че са се озовали на земята.

Следващата заповед на Императора гласеше: 

– А сега се товарете на джиповете и си обирайте крушите! Само пушката ще взема за спомен.

 

 

 

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.