Най-великият филм на първите 16 години от XXI век е "Мълхоланд драйв" на Дейвид Линч. Следва го кореецът Уонг Карвай с "В настроение за любов" и Пол Томас Андерсън с "Ще се лее кръв", съобщи "Дневник", като цитира BBC.
Медията попита 177 кинокритици кой е най-великият филм на XXI век, за да обори клишето, че киното "вече не е това, което беше". В допитването са участвали филмови критици, изследователи и журналисти от всички континенти освен Антарктида. Проучването е предизвикано и от миналогодишната им анкета за най-големите американски кинозаглавия, в която критиката остави само 6, правени в новото столетие.
В челната десетка намират място основно продукции на американски и азиатски режисьори, един европеец и един иранец. Четвърта е оскаровата японска анимация Spirited Away, следвана от експерименталния филм "Юношество" на Ричард Линклейтър за порастването на едно момче, заснет в реално време.
Топ 10 продължава с "Ослепителният блясък на чистия ум" с Джим Кери и Кейт Уинслет (реж. французинът Мишел Гондри), "Дървото на живота" на Терънс Малик, Yi Yi: A One and a Two на лицето на тайванската "нова вълна" Едуард Янг и "Развод" на иранския режисьор Ашгар Фахради, за да завърши с "Няма място за старите кучета" на Джоел и Итън Коен.
Във втората десетка европейските режисьори присъстват с четири филма: документалният "Акт на убиване" на датчанина Джошуа Опенхаймер (номер 14), "Четири месеца, три седмици и два дни" (15) на румънеца Кристиан Мунгиу, Holy Motors на французина Леос Каракс (16) и "Бялата панделка" на Михал Ханеке на 18-а позиция.
Цялата класация тук