БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Най-амбициозният проект на Кевин Костнър - „Хоризонт“, е вече факт, представен като глава първа от една американска сага.

От десетилетие чета за амбицията му да заснеме мегауестърн, с който да отдаде почит на титаните на жанра и най-вече на Джон Форд и ето, след като и на него се наложи да ипотекира имот на калифорнийското крайбрежие, за да осигури бюджет от 100 милиона долара, мечтата е вече реализирана.

И дори пожъна седем минутни овации в Кан.

Сега предстои по-трудното за феновете на Костнър – съсценарист с Джон Беърд и Марк Касдън, продуцент, режисьор и изпълнител на главната роля, да напълнят салоните.

Така както като Джон Дътън от 2018 г. ни залепва за малкия екран, за да следим хрониката на една могъща земевладелска фамилия в модерния уестърн на Тейлър Шеридан „Йелоустоун“.

Но амбицията му е задача с няколко неизвестни….

На първо място продължителността – 181 минути.

За себе си твърдя, че изобщо не е проблем. Нещо повече – вместо да чакам 16 август бях готов да изгледам и втората част като галаспектакъл от общо шест часа, но колцина биха се навили на такава авантюра в разгара на европейско първенство, предстояща олимпиада и подтискащи жеги?

По принцип времетраенето не би трябвало да е проблем – след първия час има няколко протяжни сцени, които са приемливи – все едно слушаме Костнърова балада, която изпълнява със състава си „Модерен Запад“, но за сметка на това развръзката и финала са впечатляващо динамични и атрактивни и тържество на неподправената емоция, която отново владее сърцата ни, подвластна само на големите киномайстори.

Самият сюжет е интересен, впечатляващ и наслоен като пъзел.Това е неизбежно – гледаме началото на 12 часова епопея, все едно стартираме с първия „Кръстник“, знаейки че ни очакват още два, които, ако изгледаме в хронологическа последователност, както ни ги поднесе Копола през 1992 г., обхващат периода от 1901 до 1980 г-. и са с продължителност повече от девет часа.

В първа глава се лансират две основни сюжетни линии – по овладяването на обширните пространства на Дивия Запад, съпроводено с кървавите стълкновения с индианците и се загатва за очаквана златна треска.

В личен план проследяваме митарствата на оцелелите от атаката на апачите майка Франсис – Сиена Милър и дъщеря Лизи – Джорджия Макфейл, пристигането им във форта под закрилата на армията на САЩ и  полковник Албърт Хотън – Дани Хюстън и началото на интимните трепети между Франсис и лейтенант Трент Гефарт – Сам Уортингтън, както и стартът на аферата на проститутка с дете Мариголд  - Аби Лий с неразговорливия странник Хейс Елисън – Кевин Костнър.

В интерес на истината Костнър се появява след първия час, играе уверено и вдъхновяващо, създавайки интересен и запомнящ образ, криещ в себе си още много тайни и предизвикателства.

Ако и да се стреми да бъде политкоректен в рамките на допустимото постановчикът обръща внимание на насилието и нетърпимостта между бели и индианци, но така и не откроих едно по-значимо актьорско присъствие сред червенокожите, с изключение, може би, на Татанка Мийнс – Таклишим, докато при китайците все пак маркирам изявата на Джим Лау като мистър Хонг.

Кевин Костнър работи упорито и самоотвержено, но като цяло върху епоса му ляга сянката на загадката – на финала на първа глава неизвестен издател печата в транс брошури с обещания за райски живот в град Хоризонт – обетованата земя и първообразът на американската мечта, на фона на престрелки и междуособици, на липса на законност и елементарна сигурност, поради което продължавам да си мисля както за режисьорския  му дебют – шедовър, който отново бе ситуиран във времето на Гражданската война –„Танцуващият с вълци“ (1990),ако и сега да обхваща малко по-дълъг период – 1859 – 1874 г., така и за някои от незабравимите опуси на Джон Форд – от „Форт Апахи“ (1948) до „Така бе завладян Дивия запад“(1962) , на който е сърежисьор.

Натоварен и със свръхочаквания, вкллючително и като възродител на щатския уестърн, „Хоризонт“ трудно балансира между тежестта на епохата, в който е създаден и концесиите на познатите романси, в които американската кино има  далеч по-представителни постижения.

Слава Богу, към финала на сагата  Кевин Костнър овладява напълно материала и като в транс ни поднася сцени, които ни предстои да видим, подгрявайки ни за следващите части на епоса си.

Умно и хитро поднесено!

 

„Хоризонт“, 2024, сц.Кевин Костнър, Джон Беърд, Марк Касдън, реж. и прод.Кевин Кострър, 181 мин., прод. на „Ню лайн синема“и „Уорнър брадърс“

 

 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Инквизиторите горят книги напразно. Всяка книга, която има какво да каже, гори със смях, защото книгите, които си заслужават, излизат отвъд своите страници.”

Бохумил Храбал, чешки писател, роден на 28 март преди 111 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...