БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

След шумния успех на „Времеубежище“ и четири години изчакване, излезе поредния роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“, с който авторът трябваше  да покаже на многобройната си аудитория на къде ще поеме и дали запазва класата си на белетрист.

Господинов внимателно се е съобразил с класически образци като „Смъртта на Иван Илич“ на Толстой,"Да накладеш огън“ на Джек Лондон, "Пътища за никъде“ на Богомил Райнов, „Смърт и живот“ на Георги Марков. 

Лично аз смятах, че ще се върне към света на разказа, но сега си давам сметка, че е постъпил правилно като се е насочил към типа роман, който най-добре умее да твори и отново безпогрешно да улучи емпатията и емоцията – тъгата, чрез които владее своята аудитория.

Новият му опус е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата.

Това е хроника на една предизвестена смърт, дневник за любовта и преклонението пред Бащата, обикновеният човек от провинцията, тихият и скромен труженик, аутсайдерът, неуспял да се наложи като бизнесмен в годините на прехода с налудничавата си идея да сее лук, който да подава в цяла България, олицетворение на онова мълчаливо мнозинство, което градеше соца и благодарение на което  обществото ни  все още е жизнеспособно, независимо от пораженията на прехода.

Господинов  е намерил своята ниша при разработката на щекотливата  , вечна и отговорна тема за връзката с родителя и при хроникирането на настъпващата  смърт, пред която няма преграда, дори в модерния 21 век.

Пикантната подробност е, че описва не измислена, а реално протекла и случила се драма, че разкрива трагедията на своя собствен баща, но този рисков експеримент все пак си е струвал и води до силно емоционално въздействащ финал, с който няма как да  се обвинява автора в умишлено търсен духовен ексхибиционизъм.

Защото Георги Господинов е максимално искрен и непосредствен, открит пред читателите си, които вярват на неговата почтеност.

И си давам сметка, че точно насочването към света на интимно – съкровеното  спасява реномето му на автор след свръхуспеха на „Времеубежище“, като по този начин той само повтаря кривата, по която се движи преди него Владимир Зарев, който след шумния успех на актуалния „Орлов мост“ от 2015 г.далновидно се насочи към мемоарната вселена на „Чудовището“ четири години по-късно.

Георги Господинов вероятно пише като ботаник на душата, каквото и да означава това, но е вън от всяко съмнение, че с „Градинарят и смъртта“ се доказва като проникновен сърцевед и народопсихолог, като утвърден майстор на словото и основен фактор в съвременната ни литература.

 

„Градинарят и смъртта", 213 стр.,2024, Пловдив, изд. “Жанет 45“, ред. Биляна Курташева

 

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Ако искате най-добрите филми да получават „Оскар“, трябва да има 10-годишна пауза между церемониите.“

Мат Деймън, американски актьор, роден на 8 октомври преди 54 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.