БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Дълго размишлявах след гледането на „Балерина“ (2025) на Лен Уайзман, авторът на „Подземен свят“ (2003 - 2016)…

Защо, по-дяволите, от „Лайънсгейт“ са решили отново да тупат златоносната торба, след като преди две години стана ясно, че франчайзът приключва.

Да, ама не, както казваше Петко Боачаров.

Филм, който носи милиони и има почитатели в цял свят от 2014 г. не може току-така да свърши, дори сюжетът да го подсказва.

И решението е намерено – като не може да се снима пета част, ще се направи клонинг, ще вземем сценарият на Шей Хатън от 2017 г. и ще го пришием към вселената „Джон Уик“, между втората  и третата й част.

А дали изобщо някой от феновете помни появата на Ева в третия филм от сагата и дребният факт, че бе изиграна от Унити Фелан, заменена сега от Ана де Армас, е съвсем отделен въпрос…

В сегашния вариант на сценария Хатън и Дерек Колстад така натъкмяват нещата, че Ева да се окаже със смъртоносна мисия, поставена от директорката – Анжелика Хюстън и в хода на нейното изпълнение да реши да търси убийците на баща си – естествено като следва правилата на Високата маса и на легендарния хотел „Континентал“, при което колкото повече навлиза в  скрит и покварен свят, толкова погребани и страшни тайни изплуват, заплашвайки да разрушат не само битието й, но и нея в буквалния смисъл на думата.

Ева е прекрасно подготвена да бъде и балерина, след поредица от кървави репетиции при работата по  „Лебедово езеро“, но и първокласна убийца.

На края тя става толкова опасна за менторите си, че се налага появата на самия Джон Уик в заснежена Унгария, като срещата им трябва да реши сакраменталния въпрос – ще й се помогне и ще оцелее ли или просто ще бъде терминирана…

В интерес на истината ставаме свидетели на завладяващ сблъсък между двамата, след който легендарния отмъстител все пак решава да помогне на Ева.

Основното качество и преимущество на „Балерина“ е, че освежава и вдъхва живец на този прочут епос, при това в рамките само на 124 минути, за разлика от четвъртия „Джон Уик“, който бе 169 минути. И че в главната роля е Ана де Армас.

Помня я от „Вади ножовете“ (2019) на Райън Джонсън и „Не умирай днес“ (2021) на Кари Фокунада, но в „Балерина“ демонстрира завиден блясък и финес като танцьор, хореограф, стрелец и маг но оцеляването.

Вярно липсват  мелодраматични отклонения, не присъства любим, но в този случай няма и място за него, пък и да не забравяме, че в живота трудно се постига пълно щастие…

Според очакванията пукотевиците, дуелите, гората от трупове, каскадите, пожарите, леенето на кръв са нон стоп, диалогът е силно минимизиран, но за сметка на това режисурата е стабилна и уверена, а на Киану Рийвс е нужен по-малко от половин час екранно време, за да докаже кой командва парада и е господар на шоуто…

В интерес на истината този франчайз блести с добър втори план, в който личат убедителните модификации на Йън Макшейн – Уинстън, Гейбриел Бърн – канцлерът, Анжелика Хюстън – директорът, Каталина Сандино Морено – Лина и дори поувяхналата някогашна - от 1990 г. - Никита Ан Парийо, която напомня за славните си минали дни като пражка касиерка…

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Пък кой знае, може след две  години да се появи нов шлагер –   от вселената  на Джон Уик. Да не забравяме, че в края на филма Ева получи на смартфона си контракт за 5 милиона долара…

 

„Балерина“, 2025, 124 минути, САЩ – Унгария, реж. Лен Уайзман, продукция на „Лайънсгейт“

 

  • СТАРИТЕ ЛЕНТИ

    "Живях шарено": 95 години от рождението на Георги Черкелов

     „Нека не ми се сърди театърът, но аз повече обичам киното. Най-напред като зрител го предпочитам. Като дете гледах много филми..."

     
  • НА ФОКУС

    Анна и Александър

    Джами Филбрик от „Moviefone“ и Карeн Бенардело от „Cinemadailyus“ разговарят с Максин Пийк и Джейсън Айзъкс за филма  „Words of War“ и партньорството им на снимачната площадка.

    • Лентата разказва за покойната вече руска журналистка Анна Политковская
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Азис или Моцарт?

     Отново за една болна тема - музиката и младите .

    •  Какъв е приносът им към българската култура и духовност днес?
    • Друго некрасиво явление са детските естрадни прояви по телевизията. 
     
  • ПОЛЕЗНО

    Как да си направим градинка – буфер срещу промените в климата

     Принципи, с които всеки може да допринесе за повече природа в населените места...

     
  • ПОЗИЦИЯ

    Декларация за правата на варварина

    "Все повече хора могат да решат, че образоваността изобщо е нещо излишно за човека. И че насилие в името на образоваността е наложено от високообразованите, за да си осигурят за вечни времена вечна власт над нискообразованите" - Коментар на Деян Кюранов

„Не трябва да казваме на младите хора какво трябва да направят… Мисля, че всеки е длъжен да изживее собствения си живот.“

Рони Джеймс Дио, американски певец, поет и композитор, роден на 10 юли преди 83 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Един филм на Джери Брукхаймър

 

Това, което прави „F 1 Филмът“ събитие, хит и предпочитано зрителско заглавие е преди всичко уверената и дръзка режисура на Джоузеф Козински...

 

Романът с добри намерения и неуспешна  реализация

 

"По инерция написах, че „Планът „Елиминирай Европа“ е роман, но това е по скоро репортаж, псевдодокументалистика, сценарий за тв сериал, някакъв микс между криминале, екшън, трилър и мелодрама" ревю на Борислав Гърдев.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.