БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

На фона на летните жеги реших да изгледам последователно двете части на „Сикарио“. Смятам, че това е правилен и логичен избор, който трябваше да направя.

Оформя се нов, стегнат и смислен франчайз, изпълнен с кръв, престрелки и дълбоко – психологически проникновения и това определено ме радва.

Отдавна не бях гледал подобно зрелище, такъв ярък и завладяващ спектакъл, напомнящ златните години на полицейския екшън, който обикновено свързвам с „Френска връзка“ (1971) на Уйлям Фридкин.

Няма да се прехласвам по първата част на Дени Вилньов.Тя си има своите качества, обявена е за модерна класика, гледа се, обра овациите на публиката.

Време е да проследим продължението.

Препоръчвам на всеки, който гледа „Солдадо“, втората част на „Сикарио“, да избегне изкушението за сравнение с първоизточника.

“Сикарио 2“ е ОТДЕЛЕН и различен филм от оригинала. Дени Вилньов е сменен от Стефано Солима, режисьорът на „Гомора“ (2014) и ,повярвайте ми, италианецът се е справил много добре със задачата си.

Естествено той разчита на великолепния сценарий на Тейлър Шеридан, авторът на величествения модерен екшън „Йелоустоун“ (2018), с който като Джон Дътан Кевин Костнър отново достига пълнотата на креативните си способности, на безупречната камера на Дариуш Волски, операторът на Ридли Скот и на фината, но много ефективна като въздействие музика на Хилдур Гуднадотир, работила вече с покойния Йохан Йохансон по саундтрака на първата част, за която всъщност продължението е най-вече добре свършена работа в памет на ментора, дал й възможност за пълноценна изява в такъв примамлив проект.

А той наистина си струва.

Залавяйки се с продължението Солима и Шеридан са решили важен и щекотлив казус.Те умишлено се лишават от услугите на агента на ФБР Кейт Мейсър – Емили Блънт, моралният коректив на първата част на епоса, „гласът и съвестта на епохата“.

Този образ, ако и да бе стоплен от яркото присъствие на Блънт, си остана страничен и пришит към повествованието.

На нейно място обаче е вкарана – наистина инцидентно, за цвят, Синтия Хаус на Катлин Кийнър, която си е на мястото и забележете – има още две много силни тийнейджърски попълнения.

Едното е Мигел Ернандес на Елия Родригес, хлапакът с американски паспорт, наел се и с трафик на хора, който трябва да ликвидира Алехандро Гилис – Бенисио Дел Торо, за да се докаже като спец пред своите господари.

Проблемът е, че в сумрачната дрезгавина – отлична камера на Волски! – той го прострелва лошо в лявата буза, усложнявайки максимално съдбата на коравото ченге, което обаче на финала така или иначе успява отново да се срещне с предполагаемия си убиец, да го залови и да се измъчва с проблема за неговото бъдеще.

Другото допълнение е Исабел Рейс с нейната силна, непосредствена и брилянтна игра като Исабела Монър, дъщерята на наркобарона Карлос Рейс, убило семейството на Гилис.

Тя е отвлечена от Гилис, който отказва да я върне на мексиканското правителство, след като попада на засада на мексиканската полиция, работеща за един от големите наркокартели.

Действието му е подкрепено от агента на ЦРУ Мат Грейнър – Джош Бролин, който рискува всичко, за да запази живота й и я включи в програмата за защитени свидетели.

А междувпрочем два джипа с мексикански емигранти пълзят към границата на САЩ.

За тях съществува подозрение, че освен кокаин носят със себе си и терористични практики, поради което трябва да бъдат спрени на всяка цена – това е президентското желание, вкарало наркокартелите в списъка на терористите.

Защо да се очудвам тогава, че отрядът на Грейнър изобщо не се церемони с тях, а ги избива до крак, тъй като най – важно е да се спаси животът на Исабел Рейс…

Да, в „Сикарио 2“ има много кръв, жестокост и насилие, героите , които си противодействат, не са ангели, хората на ЦРУ са също толкова безкомпромисни и жестоки, колкото своите противници, но и в живота е така.

Всъщност без моралния съдник Кейт Мейсър, трябва да възприемем Гилис и Грейнър като сурови, реалистични и жизнено правдиви образи, които ни се разкриват в своята истинска същност, без грим, лакировка и митологизиране.

Не беше ли такъв и „мръсният Хари“ Калахан на големия Клинт Истууд през 1971 г.?

Това, което ме впечатлява при гледането на втората част на „Сикарио“е, че Солима държи сметка и за класическите традиции.

Той знае, че стъпва на разорана нива, че преди него тежката си дума е казал примерно Стивън Содърбърг с „Трафик“ (2000), че няма да открие Марс.

Но неговата цел е плътно придържайки се към образците, да представи своята гледна точка на историята, с която се е заел .И тя непременно трябва да бъде сурова, неугледна,правдива и въздействена.

Като добър професионалист Стефано Солима дори ни проверява киноманската памет – измъкването на ранения Гилис през безнадеждната пустинна пустош много напомня заключителната част на класиката на Щрохайм „Алчност“ (1924)!

Освен върху прецизно разработения сюжет, в който е вкаран повече екшън и адриналин, режисьорът акцентува и на впечатляваща фактура, заобикаляща героите – страховити хеликоптери, бронирани джипове и супермодерно огнестрелно оръжие, прехвърля действието в Аден и Богота и набляга на интерпретацията на двата основни образа – на Грейнър и Гилис.

Като Грейнър Джош Бролин доказва, че е голям, но подценен актьор, който вероятно дочаква следващия си звезден миг след „W“ (2008) на Оливър Стоун, докато Бенисио Дел Торо, освен като отборен играч – каква неподправена екранна химия има между него и Исабела Монър – Исабел Райес!, се разкрива и като щедър талант с обсебваща харизма, разкриващ най – добрите черти на потенциала си, изграждайки убедително образ, достоен за наградата „Оскар“.

Отвореният финал на сагата подсказва продължение.

В интервю за последния брой на българското издание на „Ескуайър“ на въпрос дали би снимал трета част на „Сикарио“ Дел Торо отговаря предпазливо : „Вероятно да“.

Съгласието му ще е налице, ако сценарият е дело на Тейлър Шеридан – това е повече от сигурно.

Остава открит въпросът кой ще се заеме с постановката.

Със сигурност няма да е Вилньов, поел новата екранизация на „Дюн“ на Франк Хърбърт, докато Солима снима сериала „Нула.Нула.Нула“… Продуцените ще трябва да търсят упорито подходящия човек.

А ние, докато чакаме третата част на „Сикарио“, може отново да изгледаме първите две серии.

Заслужава си .

И няма да съжаляваме за отделеното време.

„Сикарио 2“, 2018, 122 минути, сц.Тейлър Шеридан, реж.Стефано Солима,продукция на Блейк Лейбъл Медиа,РАИ Синема и Тъндър Роуд Пикчърс

 

 

 

 

 

 

 

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Никой възрастен не може да издържи кръста, който носи детето.“

 Франсоа Мориак, френски писател, роден на 11 октомври преди 139 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.