Лувърът - най-големият национален музей на Франция и най-посещаваният музей в света, съобщи, че е пуснал близо половин милион предмета от своята колекция онлайн, за да може публиката да ги види безплатно.

Като част от голямото обновяване на онлайн присъствието си, музеят е създал нова база данни от 482 000 предмета на collection.louvre.fr, а над 3/4 от тях вече са обозначени с информация и снимки, съобщава France24.

Това се случва след година на затваряне заради пандемията, при което посещенията на основния му и също ремонтиран уебсайт louvre.fr нараснаха експлозивно.

„Подготвяме този ход от няколко години с цел да послужи на широката общественост, както и на изследователите. Достъпността е в основата на нашата мисия", каза президентът-директор на музея Жан-Люк Мартинес.

Новата база данни включва не само публично изложените в музея експонати, но и такива, които са в хранилищата, включително в новото му модерно съоръжение в Лиеван, Северна Франция.

Платформата включва и музея „Делакроа“, който се управлява от Лувъра, както и скулптури от съседните градини на Тюйлери и произведения, върнати от Германия след края на войната през 1945 г., които очакват да бъдат възстановени на семействата, от които са били  разграбени.

По-рано този месец музеят обяви , че ще засили усилията си за връщането на предмети, плячкосани от еврейски семейства  от нацисткия режим на техните наследници. Това са 13 943 експоната, придобити между 1933 и 1945 г. Надеждата е техният произход да бъде проверен в рамките на пет години, а след това ще започва разследване и на произведенията, придобити през следващите десетилетия.

Мартинес е изчислил, че около един процент от портретите в колекциите са били плячкосани.

"Лувърът не може да крие нищо — казва той. — когато следващите поколения искат да знаят откъде са придобити тези произведения, как можем да реагираме? Като свършим историческата работа и установим фактите".

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Състоянието на война служи единствено като оправдание за тирания у дома.“

Александър Солженицин, руски писател, роден на 11 декември преди 106 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.