ДАМЯНА ВЕЛЕВА, "Свободна Европа"

Това е сцена, за която всички балерини мечтаят. Именно на тази сцена тя е изиграла и толкова мечтани роли - на Кармен, на Анна Каренина, на принцеса Аврора в "Спящата красавица", на Одет и Одила в "Лебедово езеро", на Татяна в "Онегин". И именно с тази сцена тя по свое собствено желание решава да се сбогува.

В средата на март примабалерината на Болшой театър Олга Смирнова обяви, че напуска не само сцената на най-престижния московски театър, но и Русия изобщо. Днес тя вече е част от трупата на Холандския национален балет.

Като причина за трудното решение тя посочи войната на Путин в Украйна.

"С всяка фибра на душата си съм против войната", написа Смирнова в Телеграм. "Никога не съм си помисляла, че ще ме е срам от Русия, винаги съм се гордеела с талантливите руски хора, с нашите културни и спортни достижения. Но сега вече чертата между преди и след е теглена."

В първото си интервю, след като напусна родината си, звездата на Болшой театър каза, че просто не е можела да продължава да мълчи. Вече не се е чувствала и сигурна в Русия. Въпреки че не е получава директни заплахи от страна на властите, по думите на Смирнова атмосферата в страната е станала "твърде напрегната".

"Отменяха се международни полети и се носеха слухове, че границите ще бъдат затворени, така че решихме да тръгнем. Не искахме да рискуваме да чакаме повече", казва 30-годишната балерина пред британския "Гардиън".

Заедно с съпруга си взимат решението в рамките на само 5 часа и казват на родителите си чак когато вече са напуснали Русия. В момента двамата са в Амстердам, където Смирнова репетира с Холандския национален балет. Съвсем скоро се очаква дебюта ѝ на неговата сцена в спектакъла "Раймонда".

"Въпросът дори не е, че може би всеки втори руснак има роднини или приятели, които живеят в Украйна, не е, че дядо ми е украинец, а аз съм четвърт украинка, а че продължаваме да живеем в 20-ти век, макар и номинално да сме минали в 21-ви", обяснява своя избор балерината. "Политическите въпроси в съвременното цивилизовано общество трябва да се решават единствено чрез мирни преговори."

Пред "Гардиън" балерината разказва, че не е разговаряла за мотивите си с почти никой от колегите ѝ в Болшой театър. По думите й хората в Русия се страхуват.

Последиците за всеки, който публично разкритикува инвазията или изобщо си позволи да я нарече "война", могат да бъдат сериозни. След като по-рано генералният директор на Болшой Владимир Ургин се присъедини към писмо на руски интелектуалци, осъждащи войната, в петък руският президент Владимир Путин предложи сливане на московския театър с Мариинския театър в Санкт Петербург.

На практика сливането означава, че Ургин ще загуби поста си на директор на Болшой, а вместо него като ръководител на новия театър ще бъде назначен диригента Валерий Гергиев. Гергиев е познат като лоялен към Кремъл. Той беше уволнен от поста главен диригент на Мюнхенската филхармония, след като отказа да изпълни на исканията на оркестъра да осъди руската инвазия.

Затова и Смирнова не знае дали изобщо някога ще може да се завърне в родината си и отново да се качи на руската сцена, на която дължи всичко в кариерата си - ролите й в спектакли само на Болшой театър са 30, участвала е и в представления на Марииския театър, нейна учителка е известната Людмила Ковалева.

Смирнова обаче не съжалява за решението си: "Всеки сам трябва да прецени в какво общество иска да живее и от каква свобода се нуждае."

„Висшето образование не е показател за ума, скъпите подаръци не са признак за любов, обещанията и думите не винаги са истински. Вашият опит, внимание и поведение към хората – това е наистина ценно.“

Орландо Блум, английски актьор, роден на 13 януари преди 48 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…