МАРИЯ ВЪЛЧАНОВА, "Програма "Христо Ботев"

Карол Шимановски е един от най-ярките представители на полската култура от първата половина на XX век и най-изтъкнатия и известен композитор след Фредерик Шопен. Многостранният му талант се разгръща в полето на музиката, литературата, изобразителното изкуство и публицистиката: той е композитор, пианист, педагог, музикален критик, пътешественик, изследовател на древните култури, писател, поет, либретист и художник, а неговата музика поставя едни от жалоните на полския национален музикален стил – той се смята за патриарх на съвременната полска музика. 

На 25 октомври от 19.30 ч. предаването "Студио "Музика" на БНР отдава дължимото на личността и творчеството на Карол Шимановски. През 2022 г. музикалният свят отбелязва 140 години от неговото рождение и 85 години от края на земния му път, а събеседник в предаването ще е един от изтъкнатите български изследователи на изкуството на Шимановски – доц. д-р Елена Каралийска – преподавател в НМА "Проф. Панчо Владигеров" в София.

Потомък на голяма благородническа династия, Карол Шимановски се ражда на 3 октомври 1882 г. 

Богатото му музикално наследство се разгръща в областта на инструменталната, вокалната, кантатно-ораториалната музика и музикално-сценичните изкуства. През първия период на творческото му развитие, обхващащ ранните и младежки години до началото на Първата световна война, той е под значителното влияние на Шопен, към когото изпитва изключителен пиетет, както и на късноромантичната естетика и стилистика на композиторите Рихард Вагнер, Рихард Щраус и Александър Скрябин. В следващите години у него се засилва интересът към ориенталските и средиземноморските култури, а в музиката му се усеща влиянието на импресионистичната естетика и творчеството на Клод Дебюси и Морис Равел.

Третият и най-дълъг творчески период в живота му – от началото на 20-е години на XX век до смъртта му през 1937 г. бележи зрелия стил на композитора, в който той се обръща към пластовете на полския фолклор и работи за формирането на съвременно национално музикално изкуство. В този период Шимановски създава някои от най-известните си и изпълнявани и до днес творби като Четвъртата симфония, известна още като "Симфония кончертанте" и "Стабат матер", произведение, което му донася световна слава и се утвърждава като връх на композиционния му стил.

Освен разказа на Елена Каралийска за живота и творчеството на Карол Шимановски, в предаването звучи и негова музика в майсторската интерпретация на изявени световни и български изпълнители на нашето време.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин