До края на юли известните режисьори Оскарас Коршуновас и Тимофей Кулябин последователно ще гостуват в България. Те ще проведат поредица предварителни срещи с актьори и други представители на Народния театър във връзка със спектаклите, които  подготвят за Голяма сцена на Народния театър. Текстовете, които ще бъдат поставени, вече са избрани, а премиерите ще бъдат през сезон 2024/2025.

За Оскарас Коршуновас това ще бъде първи спектакъл, създаден в България, с български актьори. Тимофей Кулябин вече е работил с актьори от трупата на Народния театър – при реализацията на спектакъла „Нора“ по Хенрик Ибсен.

Стремежът на Народния театър е такъв тип творчески работилници и работни срещи да се провеждат всяка година в творческата база на театъра извън столицата. По този начин, освен че значително се ускорява процесът по подготовка на спектаклите – част от програмата на театъра за устойчиво позициониране на европейската театрална сцена, артистите получават възможност за обмяна на опит и идеи в неформална среда.

 

ОСКАРАС КОРШУНОВАС е един от най-значимите литовски и европейски режисьори. Роден е през 1969 г. През 1999 г. основава независимия театър ОКТ („Театър на Оскарас Коршуновас“). Спектаклите му се играят по цял свят, като негови постановки често са част от програмата на фестивала в Авиньон. Още с първия си спектакъл „Тук ще бъде там“, 1990 г., печели награда на Единбургския фестивал. През 2001 г. получава престижната Европейска награда „Нови театрални реалности“. През 2009 г. му е присъдено почетно звание Кавалер на Френския орден за литература и изкуства. Кавалер е и на Ордена „Полярна звезда“, Швеция. Удостоен е с отличието „Златния кръст“, Полша.

ТИМОФЕЙ КУЛЯБИН е роден през 1984 г. През 2007 г. завършва режисьорския факултет на Държавен институт за театрално изкуство в Москва. От 2007 г. работи в Новосибирския академичен театър „Красный факел“, а през 2015 г. оглавява театъра, като става най-младия главен режисьор в Русия по това време. Ръководи театър „Красный факел“ до февруари 2022 г., като  през това време реализира поредица постановки, в които предлага радикални съвременни интерпретации на класически текстове, което му носи редица театрални награди, сред които и „Златна маска“.

Поради антивоенната си позиция Кулябин е принуден да напусне поста главен режисьор на театър „Красный факел“, а постановките му в Русия са отменени. Сега живее в Европа, където създава постановки за емблематични театрални институции като „Дойчес театър“ в Берлин, театър „Дайлес“ в Рига, „Шаушпилхаус“ в Цюрих, „Резиденцтеатър“ в Мюнхен и др.

  • ПРИЗВЕДЕНО В БЪЛГАРИЯ

    Христо Бръмбаров  - корифеят на българското певческо изкуство 

    Внушителен е броят на неговите ученици - Гяуров, Гюзелев, Узунов, Селимски, Димитър Петков, Рафаел Арие, Гена Димитрова, Катя Георгиева,  Димитър Петков, Стефан Еленков,  Рада  Конфорти, Тодор Бонев, Лиляна Василева, Стоян Попов, Сабин Марков...

    ---

    Тази година се навършват 120 години от рождението му.

„Талант, който не се мени, не се движи и обновява, тлее и загива.“

Леон Даниел, български театрален режисьор, роден на 17 февруари преди 98 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Петте кьошета“: несглобяемият пъзел

 "Смятам романа на Панайот Карагьозов за остра реплика към цялото умилително носталгично венцехвалене на социализма, към който мнозина са се устремили да ни върнат не само чрез медиите и социалните мрежи, а и с конкретни действия", пише Алберт Бенбасат.

Вярвайте в чудеса!

 

„Не затваряй очи“ е въздействащ и топъл филм, необходим да сгрее загрубелите ни и потънали в света на материалното души...

Куинси Джоунс и несъществуващите формули за успеха

 

Между огромното количество от архивни материали, истинската ценност на филма "Quincy" се разкрива в непрофесионално заснетите кадри от телефона на Рашида Джоунс, които се появяват по-рядко, отколкото ни се иска.