ИВАЙЛО БОРИСОВ, "Портал Култура"

Несъмнено личността на виенския класик Моцарт е сред най-интригуващите и изследваните в световната история. Името му е символ не само на висок професионализъм и гениалност в областта на тоновото изкуство, но и на цялата световна артистична гилдия.

Но дали роденият през далечната 1756 г. композитор е бил вярващ в Бога?

Имаме ли основание да счетем подобно нещо за положително и доказуемо?

Интересно е, че още на втория ден след раждането си малкият Теофил (на италиански Амадей) приема кръщение в залцбургската католическа катедрала „Св. Руперт и Виргилий“. Не бива да забравяме оня елемент от ономастиката, според който в името на човека се крие нещо същностно, а името Теофил, както знаем, означава „възлюбен от Бог“, а също така „обичащ Бога”. Един аргумент, който донякъде прекрасно илюстрира положителния отговор на поставения от нас въпрос.

Разбира се, ако се придържаме към правдивото, не бихме се усъмнили в религиозните чувства на човек, който в писмо до баща си пише: „Аз признавам всемогъществото Му (на Бог), боя се от гнева Му, но виждам и любовта и състраданието Му към Неговите създания. Той никога няма да остави своите раби. Всичко се извършва по волята Му“. Едно наистина богословски издържано свидетелство.

В друго писмо до своя баща той отбелязва по повод на болната си майка: „Моята скъпа майка е в ръцете на Всевишния – ако Той пожелае да ни я дари, както аз искам това, ще Му благодарим за тази милост, а ако пожелае да я вземе при Себе Си, тогава нашите страхове, безпокойство и отчаяние са напразни – нека смело да се отдадем на Божията воля с пълната убеденост, че това ще ни е от полза, защото Той не прави нищо без причина“.

Следващ важен момент, който може да хвърли светлина върху интересуващия ни въпрос, е свързан с един от най-уважаваните и обичани от композитора хора – изтъкнатия композитор и музикален историк, духовника падре Мартини. Именно при него Леополд Моцарт завежда 14-годишния си син в Болонската академия в Италия, за да го научи на полифонично писмо.

В писмо до обичния падре Мартини Моцарт пише: „Надявам се, че вашите милости никога няма да ме оставят на моя път и не преставам да се натъжавам, виждайки, че съм далеч от човека на светлината, когото аз в най-голяма степен обичам, почитам и уважавам…”.

Не бива да забравяме и факта, че композиторът е бил на църковна служба, назначен от княжеския архиепископ на Залцбург Йеронимус фон Колоредо. Архиепископът поставя юношата Моцарт за концертмайстор на придворния оркестър, но неудовлетворен от строгите правила на службата – например архиепископът не го пуска в отпуск за турнета – Моцарт напуска този пост през 1781 г. Чувствата на композитора към архиепископа остават хладни и неприятни.

Относно творчеството на виенския класик – между многобройните му творби откриваме и немалко такива с религиозно съдържание. Моцарт е автор на над 15 меси (сред тях и Коронационната меса – едно от най-популярните му сакрални произведения), Реквием, офертории, мотети и др.

А що се отнася до неговия Реквием, той е написан по каноническия латински текст на заупокойната меса, започващ с думите Requiem aeternam – „Вечен покой“.

Реквиемът е най-великото произведение на композитора, неговият Опус магнум. Според богослова Павел Евдокимов в него „чуваме гласа на Христос и нашето извисяване придобива литургическата ценност на Неговото присъствие“. Професор Николай Моцов, известен тенор и преподавател по класическо пеене в НМА „Проф. Панчо Владигеров“, участвал като солист в Моцартовия Реквием, пък твърди, че: „Това произведение не може да не те докосне и накара да почувстваш Божественото проявление!“

В една своя проповед за Страшния съд митрополит Антоний Сурожки говори за смисъла на притчата за козите и овцете (Мат. 25:31–46), като казва, че ако не си бил човечен в живота си, не бива да си въобразяваш, че ще се уподобиш на Бог. Така големият съвременен християнски проповедник ни предупреждава, че без човечност няма истинско служение на Бога. В светлината на казаното ще отбележим, че големият диригент Рикардо Мути твърди за Моцарт, че е „най-хуманният между композиторите, който се обръща към публиката, към всеки от нас като равен с равен“. Наистина вдъхновяващо твърдение, на което ни прави съпричастни великият маестро от Неапол Мути.

Известно е, че протестантският калвинистки богослов Карл Барт изключително много обичал музиката на Моцарт. В благодарствено писмо до композитора например той пише: „Не съм напълно уверен, че ангелите, възнамерявайки да въздадат хвала на Бога, свирят Бах, но съм напълно сигурен, че един за друг те изпълняват Моцарт, и Господ се радва, когато ги слуша“[1]. Дали това са субективни чувства на един музикален поклонник, е отделен въпрос, но не бива да забравяме, че радостта е сред най-важните характеристики за всеки християнин. Ненапразно св. апостол Павел пише: „Радвайте се винаги в Господа, и пак ще кажа: радвайте се“ (Фил. 4:4). Всеки, който е слушал произведенията на виенския класик, не може да им отрече това качество – те са въплътена в тонове радост, която сочи към Небето.

 

[1] Барт, К. Благодарственное письмо Моцарту. // Бальтазар Г. У. фон, Барт К., Кюнг Г. Богословие и музыка. Три речи о Моцарте. Москва: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, 2011, с. 51.

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Хората се делят на капиталисти и социалисти. И двете страни се нуждаят от пари. Разделя ги начинът, по който изкарват парите си. Ако капиталистът се нуждае от пари – работи усилено. Ако социалистът се нуждае от пари – напуска работа и дори подбужда другите да го направят.“

Виктор Суворов, съветски разузнавач и писател, роден на 20 април преди 78 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.