ПЛАМЕН АСЕНОВ, "Свободна Европа"

Йожен Анри Пол Гоген (1848 - 1903) - художник 

Произход: Париж, богато, либерално, високообразовано семейство

Образование и работа: престижна католическа семинария, институт „Лориол“ в Париж с подготовка за мореплаване, лицей „Жана д‘Арк“ в Орлеан, моряк на търговски и военни кораби, банкер, брокер на стоковата борса и търговец на изкуство

Интереси: рисуване и всичко, свързано с него, колекционира произведения на изкуството, търси различен живот в екзотични общества и места

Прочут с: поредица автопортрети, „Жълтият Христос“, „Натюрморт с профил на Лавал“, картини от таитянския цикъл – „Жена с цвете“, „Духът на мъртвите гледа“, „Божият ден“, „Откъде идваме? Кои сме ние? Къде отиваме?“

Признание: един от най-известните и най-скъпо продавани художници на постимпресионизма

 

------

Страхувам се да представя Пол Гоген с целия му гаден характер. Заради човека Гоген, някои не харесват твореца Гоген. Други обаче ценят небесните му картини безкрайно.

„Аз съм велик художник и го знам. И точно заради това съм преживял толкова много страдания, но продължавам да следвам призванието си…..” - пише Гоген до бившата си жена от Таити, където отива да търси естествен живот, хора с други идеи за богове, любов, смърт.

Но в края на ХІХ в. примитивните общества вече са „заразени” от цивилизация. Хората предпочитат да купят на жена си плат за рокля, а не да го правят сами от лико и да го боядисват със сложните смески на предците.

Другият проблем е в принципа, че човек не може да избяга от себе си. Това важи не само за гениалните творчески пориви и чаровната страна на Гоген, а и за ужасната част - навиците на педофил, насилник, алкохолик, чревоугодник. Той има висока степен на деструктивност, изненада е, че живее цели 54 години.

Йожен Анри Пол Гоген е роден в Париж през 1848 г. и приключенията му започват преди да разбере на кой свят се намира. По принуда, семейството отива в Перу.

Баща му умира по пътя, но те са добре приети от богатите роднини в Лима – майка му е дъщеря на Флора Тристан, френска писателка и феминистка с перуански произход. Седем години Гоген расте в свят, различен от европейския.

Освен испанския език, остава му траен интерес към тропиците и първичните култури, плюс убеждението, че във вените му тече кралската кръв на инките. В Перу Гоген за първи път среща изкуството - майка му колекционира предколумбови керамични съдове и често носи традиционен костюм на жените от Лима.

После те се връщат във Франция, при другия дядо, той също е богат - „гоген” на местния орлеански говор значи „производител на орехи”. Пол бързо научава френски, но не се слави с прилежност в ученето. Хваща се на кораб като помощник-лоцман, изкарва и две години във военния флот. След смъртта на майка му, неин богат приятел му помага да стане брокер на стоковата борса в Париж и го запалва по търговията с изкуство.

23-годишният младеж е успешен и в двете сфери. През 1879 г. например изкарва над 60 хиляди франка, повече от 250 хиляди долара сега. И печели здраво 11 години поред. Парите отиват за издръжка на семейството с пет деца, което има с датчанката Мете, както и за колекцията от произведения на изкуството.

Междувременно Гоген прави и първи стъпки в рисуването. Да, няма образование и опит, но умее да мисли, да гледа и да учи от всичко. В Салона на импресионистите излага пейзаж още през 1876 г., а от 1879 г. участва редовно.

Творбите му не са добре приети от критиката, но имат почитатели. През 1882 г. обаче стоковата борса се срива, пазарът на изкуство замира и доходите на Гоген рязко спадат – а страстта му за рисуване нараства. За да преживее безпаричието, местят се в Руан, но скоро Мете си отива в Копенхаген.

Проблемът не е само безпаричието – Гоген е насилник, бияч, който решава проблемите в семейството с юмруци.

Без семейството, без колекцията, без пари и изгледи за успех, Гоген поема трънливия път на голям художник.

 

„Мнозина казват, че не мога да рисувам, защото не рисувам конкретни форми – пише до Чарлс Морис. – Но кога тези хора ще разберат, че рисунъкът и цветът трябва да бъдат в хармония помежду си, като поема?”

Въпросът е риторичен - мнозина и досега не разбират. Но Гоген и досега продължава да пита.

Една година той работи какво ли не и рисува малко. През 1886 г. къса с импресионистите, а през лятото в Бретан започва да намира пътя си в изкуството извън импресионизма. Гоген се увлича по японско изкуство и европейски средновековни техники, те го водят към синтетичния подход на пост-импресионизма.

Изумителна работа от този период е „Жълтият Христос” - разпятие, в което жълтото и плоско тяло на Христос е отделено от околния свят с дебел контур. Звучи, сякаш контурът наистина ще спаси Спасителя.

През 1887 г. Гоген е с приятел в Панама, после на Мартиника. Прибира се разорен и болен, на разноски на правителството, с десетина платна под мишница. Но те стават причина да се запознае с Ван Гог, а от приятелството им да остане голямата загадка - какво се случва между тях в лудата нощ, когато Ван Гог си отрязва ухото.

След ексцесиите с Ван Гог в Арл, Гоген решава да се пресели на Таити, но е разочарован – и там липсва първичен, откъснат от цивилизацията живот. Той купува земя и таитянска къща „по-близо до естествения живот”.

Но и в този живот има сериозно количество алкохол и оргии. Гоген се жени за 13-годишната Техаамана, после още два пъти - за 14-годишни момичета. Но рисува усилено и създава най-известните си таитянски платна, прави дървени скулптури и илюстрации за каталог, посветен на изчезналата таитянска култура и религия.

Девет „таитянски“ платна Гоген изпраща във Франция за съвместна изложба с Ван Гог, критическите отзиви са вдъхновяващи. През 1893 г. той се връща в Европа, за да се лекува, получава наследство от 13 хиляди франка и продава картини. Обаче провокира непрекъснато - ходи в таитянска носия и живее с екзотична тийнейджърка, разваля отношенията с галериста си, а в пресата има критически атаки срещу него.

Все по-изолиран, през 1895 г. Гоген се връща на Таити, но проблемите със сърцето се изострят. При пиянски инцидент във Франция, глезенът му е счупен, раната никога не зараства и към алкохола той добавя морфин. Депресиите му са тежки и дълги, поне веднъж пробва самоубийство. В това състояние, през 1897 г. рисува най-известната си творба - „Откъде идваме? Какви сме? Накъде отиваме?”.

Това е философска работа, наситена с хора, богове и символи от Таити. През 1901 се мести на Маркизките острови и там умира сам, в силни болки.

Преди смъртта си, Пол Гоген пише:

„Никой не е лош, никой не е добър, всеки е и двете едновременно – в един и същи момент, но по различен начин. Това е толкова дребно нещо – животът на човека, но той все пак има време да направи велики неща, фрагменти от общата картина”. 

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.