Музикална композиция, написана от Волфганг Амадеус Моцарт и Антонио Салиери, е намерена в Прага, съобщи classicfm.bg, позовавайки се „Франс прес”.

„Творбата е открита в архивите на „Чешки музей на музиката”. Тази партитура е един изключително ценен документ”, заяви говорителят му Шарка Дочкалова.

Находката представлява екземпляр от либрето и партитура на кантата за глас и оркестър. Става дума за Кантата К477а от 1785 г., която досега се считаше за безвъзвратно изгубена, съобщава агенция.

През юни 1785 г. прочутото английско сопрано Нанси Сторас, която първа изиграва ролята на Сузана в „Сватбата на Фигаро” от Моцарт, губи гласа си по време на спектакъл в „Бургтеатър”, Виена. След 4-месечно възстановяване, тя се появява в образа на Офелия от новата опера на Салиери „ Пещерата на Трофоний”. Щастливата вест за завръщането й на сцената става повод за създаването на кратка кантата, която носи заглавието „За възстановеното здраве на Офелия”. Авторите са Моцарт и Салиери, а в курсив е отбелязано наименованието „Корнети” (вероятно се отнася до преподавателя по пеене Алесандро Корнети). Пресата по това време оповестява публикуването на композицията, която се появява под знака на Artaria, но нито един екземпляр не бива открит. Въпросният текст съдържа 30 строфи, които започват с думите "Lascia la greggia, o Fillide", и е написан от Лоренцо да Понте. Издателят на имперския кралски двор Йозеф фон Курцбьок добавя и нотния текст, който вероятно е писан в оригинал за сопрано и струнен състав.

Композиторът и музиколог Тимо Йоуко Херман, който е специалист по музиката на Салиери, попада в „Чешки музей на музиката” в Прага и вярва, че откритието му е случайност.

„Поинтересувах се от каталога на тази библиотека по интернет, за да потърся произведения на един ученик на Салиери”, споделя 38-годишният изследовател. „Зарадвах се, когато открих либретото на изгубената кантата, и когато ме попитаха дали желая текста на хартия, не можах да повярвам”, разкрива той.

От издателство „Фридрих Хофмайстер” в Лайпциг обявиха, че ще издадат партитурата, която ще бъде представена през април 2016г. във фестивала Musikmesse - Франкфурт. Информацията бе потвърдена от фондация „Моцартеум” в Залцбург, без да се уточнява датата и мястото, на която откритото произведение ще бъде изпълнено пред публика. Не е изключено тази творба да прозвучи по повод тазгодишното отбелязване на 260 години от рождението на Моцарт и 225 години от кончината му.

Съперничеството между Моцарт и Салиери е родило много митове. Популярно е мнението, че италианецът е отровил Моцарт. Иситната е, че австрийският композитор е признат за гений, докато Салиери е негова бледа сянка. 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Библио-сарайският синдром

    В България проруската Пета колона е проникнала масово в парламента, правителството, президентството (особено!) и в съдебната система. Ние сме единствената страна в ЕС и НАТО, начело на която стои отявлен прорашистки държавен глава

„Особено хубава е душата на нашия народ, в която са изразени: човечност, свенливост и трудолюбие – елементи, които през вековете запазиха племето ни от гибел

Владимир Димитров – Майстора, художник, роден на 1 февруари преди 141 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Поетът Кирил Кадийски - блъф и метафори

 

Поетическият език в творбите му често достига, а и преминава оттатък напрегнатата граница на допустимото или по-скоро на приетото по „канона”, за художествено

Двете тела на императрицата: „Корсаж“ 

 

Образът на Сиси е неравен: тя живее с травмите си вече десетилетия – смъртта на дъщеря й се появява само под формата на обвинение от страна на императора

Филмът "Ботев": номерът не мина

 

Обществото се почувства засегнато, заваляха критики. Но хубавото на филма „Ботев“ е реакцията срещу него. Тя показва, че българската аудитория вече ясно различава пропагандата от изкуството в подходите към историята