НЕЛИ ДЕЛЧЕВА, "Свободна Европа"

"Аз и моят екип бяхме абсолютно привлечени от неговия тембър, музикалността му и сигурността му на сцената". Това са думи на оперната прима и звезда на "Метрополитън Опера" Соня Йончева за Божидар Божкилов.

Той е на 26 години, усмихнат, приветлив и дългокос. Изключително любезен млад човек, с когото е удоволствие да общуваш. Преди дни той беше посочен от Соня Йончева като неин партньор за предстоящия ѝ концерт в Античния театър в Пловдив, който ще се проведе на 25 август в рамките на фестивала "Опера оупън".

В края на юни Йончева обяви конкурс. 50 млади таланти са изпратили записите си в желанието си те да се окажат достойни да застанат рамо до рамо с оперната прима. Избраният е басът Божидар.

"Почувствах се изключително щастлив, огромна чест е да застанеш на сцена до една от най-големите оперни звезди на нашето време. Подобна изява е несъмнено много значима стъпка в професионалното ми развитие, а и се случва в изключително важен за мен момент. С нетърпение броя дните до концерта", разказа Божидар пред Свободна Европа.

Божкилов ще изпълни арията на крал Филип II „Ella giammai m’amo“ от четвърто действие на операта "Дон Карлос".

Самата Йончева споделя, че кариерата на Божкилов е впечатляваща, а в момента той е специализант в академията към Миланската скала. Най-ценното за него там е постоянството. Разказва, че почти всеки ден има часове с някои от най-добрите корепетитори, а това, че се развива бързо и в качествена среда го стимулира все повече.

Той споделя, че оценката на Йончева за неговите качества е много окуражаваща и че се е почувствал радостен, че се развива в правилната посока.

"Тембърът е в по-голямата си част е въпрос на природна даденост, но е важна предпоставка за конкурентоспособност по големите сцени, а музикалността и сценичното поведение са качества, които се развиват и усъвършенстват с много труд и старания", допълва младият оперен певец.

Започва да се занимава с музика на 8 г. Учи пиано и солфеж. След музикалното училище, едва на 17 г., кандидатства в Националната музикална акдемия и учи "Класическо пеене" в класа на проф. Нико Исаков. През 2015 г. участва в майсторски клас на Монсерат Кабайе. Носител е на много награди от различни певчески конкурси в Италия, Австрия, Русия, Испания, Франция, Словакия и др. Дебютът му е като Дон Базилио и Нотариуса в "Сивилският бръснар" от Джовани Паизиело на оперните сцени в Л'Акуила и Сулмона в Италия.

Трудно му е да определи кой е най-големият му успех.

"Винаги, когато успея да преборя дадена вокална трудност и представя съответното произведение по начин, който да развълнува публиката, го приемам като голям личен успех", споделя Божкилов. Изявите, които го топлят, когато си спомня за тях, са дебютът му пред родна публика в Софийската опера и балет в ролята на княз Гремин от операта "Евгени Онегин", участието му в галаконцерта "Монсерат Кабайе" в Сарагоса по лично нейна покана, както и първото му излизане на сцената на "Ла Скала". Изрежда и галаконцертите в "Театро Филармонико" във Верона и в концертната зала на Марински театър. "Несъмнено предстоящият концерт със Соня Йончева също ще се нареди сред най-големите ми успехи", казва още Божидар.

"Да достигна и да се задържа на най-големите оперни сцени", е една от мечтите му в професионален план. На първо място обаче би искал да оправдае цялата подкрепа, която е получил от хората, повярвали в него. Обещаващият бас се надява да продължи достойно традициите на българската певческа школа, така че след време той да е човекът, който може да подаде ръка на новото поколение български оперни певци.

Соня Йончева не е единствената оперна прима, оценила таланта му. През годините е получавал подкрепа и от Красимира Стоянова, Дарина Такова, Анна Томова-Синтова, а развитието му е било следено отблизо от големия български баритон Стоян Попов.

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„В слушането на музика, четенето на книги и гледането на филми наравно участват както създателите, така и консуматорите. Всеки със своята интелигентност, глупост, тъга, веселие, моментно настроение.“

Рангел Вълчанов, български режисьор, роден на 12 октомври преди 96 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.