ТАТЯНА ИВАНОВА, "Алегро виваче"

Най-новият звукозаписен проект на норвежкия пианист със световна слава Лейв Уве Андснес включва музика от Волфганг Амадеус Моцарт, записана в партньорство с камерния оркестър “Малер”, който той дирижира от пианото.

Озаглавен е “Импулсът Моцарт 1785”. Това е първата част от двоен албум, който се фокусира върху творби на композитора от две важни за него години – 1785 и 1786. Тогава той вече е във Виена като свободен артист и композитор, и е в навечерието на своя най-продуктивен период.

Сред многобройните творби на Моцарт Андснес се спира на трите му забележителни клавирни концерта 20-и, 21-ви  и 22-ри, Клавирен квартет в сол минор, Масонска погребална музика и Фантазия в до минор за соло пиано.

В разговор с журналиста Хюго Шърли за престижното британско списание “Грамофон” Андснес разказва:

„Има такова развитие в тези концерти, че бихте помислили, че композиторът ще се нуждае от 15 или 20 години, за да го постигне. Но Моцарт прави това само в рамките на три. Всички тези произведения са гениални, разбира се, но тук той прави и нещо революционно - отделя солиста от оркестъра много повече. Това може би дори поставя основите на романтичните концерти, където пианистът има някаква героична роля“.

Компактдискът “Импулсът Моцарт 1785” е продължение на работата на Лейф Уве Андснес с камерния оркестър “Малер” по интеграла “Бетовен” – изключително успешен проект, осъществен в периода 2012 – 2015 г.

Този път обаче записите сега са били истинско предизвикателство, защото са белязани от пандемията от Ковид-19. Преди началото й са останали незаписани трите клавирни концерта. Все пак музикантите успяват да репетират в Щатсопер – Берлин, спазвайки дистанция,  а през ноември 2020 г. осъществяват записите в Концертхаус – Берлин.  

“Ние седим на сцената сякаш свирим симфония на Брукнер! Но и в това има очарование и човек свиква”, споделя Андснес в същото интервю.

Албумът започва с Концерт за пиано №20 в ре минор - произведението, което Андснес познава може би най-добре и към което 50-годишният артист има специален сантимент. Това е творбата, с която той дебютира с оркестър на 14-годишна възраст и която записва през 2007 г. с Норвежкия камерен оркестър. А каденцата, която избира за 21-я концерт, е на пианиста Дино Липати, когото Андснес определя като свой идол.

 

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Не мога да слушам продължително Вагнер. Обзема ме желание да превзема Полша."

Уди Алън, американски режисьор, сценарист, актьор и музикант, роден на 1 декември преди 89 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин