След миланския университет "Бикока", който свали от програмата си курс за творчеството на Достоевски, за да даде своя принос към санкциите срещу Русия , подобно решение взе и  ръководството на Филхармонията на Кардиф.

Тя премахна "неподходящи" произведения на Пьотр Илич Чайковски от програмата на свой предстоящ концерт след като Путин нападна Украйна. Събитието ще се състои на 18 март в столицата на Уелс, като вместо обявените предварително увертюра "1812" и "Славянски марш" ще звучат творби на Дворжак, Елгар и филмовия композитор Джон Уилямс, уточнява лондонското радио "Класик ФМ".

Увертюрата "1812" е написана от Чайковски през 1880 г. и възхвалява военните победи на Русия след Наполеоновата офанзива в началото на XIX век.

"В светлината на руската инвазия в Украйна Кардифската филхармония смята, че обявената програма, която включва "1812", е неподходяща за настоящия момент – се казва в изявление на оркестъра. – Оркестърът се надява, че ще продължите да го подкрепяте и ще оцените новата програма."

Един от оркестрантите "има роднина, който е пряко замесен в ситуацията в Украйна и ние се опитваме да уважим това", уточни още говорител на Филхармонията пред местното издание The National Wales.

Според първоначалния замисъл концертът, посветен изцяло на творчеството на Чайковски, е трябвало да започне със "Славянски марш", който също е на военна тематика. После да продължи с Втората симфония - позната още като "Малоруска" или "Украинска" и считана за враждебна към Украйна, сюитата "Спящата красавица" и да завърши с увертюрата "1812".

"Засега нямаме планове да изпълняваме така замислената програма, посветена на Чайковски – допълва говорител на оркестъра. – Не смятаме, че се налагат промени по програмите ни от летните и есенни концерти, в които ще прозвучат произведения на Рахманинов, Прокофиев и Римски Корсаков. В обобщение мога да заявя, че това решение е изключение и е взето с най-добри намерения."

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Един покварен ум никога не може да разбере думите по нормален начин.”

Джовани Бокачо, роден на 16 юни преди 711 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…