14 истории на жени, избягали с децата си от войната в Украйна и намерили временен пристан в България, разказва изложбата „Парченца от вкъщи“. Проектът на  визуалния артист и активист Анна Стоева и Българския хелзинкски комитет ще може да се види на живо на 5 август от 16 до 20 ч. пред чакалнята на софийската Централна гара. 

Част от героините на изложбата – жените, чиито истински истории на бягство от войната продължават да се случват в България, ще бъдат на представянето.

„Колкото повече се отдалечава от нас началото на войната, толкова повече избледнява мисълта за нея.

Колкото повече се отдалечава началото на войната, толкова повече дни делят хората, избягали от нея, от момента, когато за последно са видели своя дом, дремели са на дивана пред телевизора, слагали са децата си да спят в техните си легла, избирали са коя собствена дреха да облекат сутрин...“, пише Анна Стоева за своя проект. 

За разлика от бежанците от по-далечни държави, които трябва да пресекат морета с риск за живота си, украинските бежанци имат възможност да вземат поне някакъв багаж – някои един автомобил, някои един куфар, някои една раница. През тези вещи, чиято стойност понякога се измерва само в спомените, които носят, Анна Стоева разказва за пътя на бежанките от домовете им в Украйна до пристигането им у нас.

От жените, за които разказва проектът "Парченца от вкъщи", само две са се върнали в домовете си. Останалите са сменили вече няколко временни пристанища. „Тези вещи, които те носят със себе си, с всяка нова дестинация, с всеки изминал ден, са като избледняваща стара снимка, за която се държат, за да не забравят усещането за дом и надеждата, че ще има "вкъщи", в което да се върнат“, споделя авторката.

„Избрахме оживени градски пространства за тази изложба, защото тя не бива да остава затворена зад стени. Нейната цел е да ви срещне, докато се връщате от работа, докато прибирате децата си от лятната занималня или просто бързате за влака“, допълва Надежда Цекулова, директорка на програма „Кампании и комуникации“ в Българския хелзинкски комитет. 

Затова и последният куфар в изложбата ще бъде „интерактивен“. Той ще приканва зрителите да споделят усещанията и представите си какво биха взели, ако са „в обувките“ на бягащите от войната. 

Желанието на организаторите обаче е изложбата да бъде представена и в други локации в София, както и в други градове. 

 

  • ЖИВОТ С ИДИОТ

    Теодор Ушев: Идиотизмът превзема света

     „Живот с идиот“  живееше в мен 20 и няколко години, и все не намирах смелост да посегна към него. Знаейки, че ще бъде много трудно да види бял свят, където и да било, поради начина, по който е разказан", казва аниматорът. 

„Освен живопис и градинарство друго нищо не умея.”

Клод Моне – френски художник, основател и лидер на стила импресионизъм, роден на 14 ноември преди 185 години

„Мистър Джоунс“ на Агнешка Холанд: 100-годишната рецепта на Сталин за геноцид в Украйна

 

Лъсва и образът на охранената журналистическа гилдия на чуждестранните кореспонденти, базирана в Москва.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

“Рожден ден”, но не за последно (ревю)

 

“Рожден ден” е стегнат и добре конструиран филм, операторската работа на Георги Челебиев е безупречна, а музиката на Георги Стрезов е въздействена и функционална.

Кожата на руснаците

 

Отговорът на въпроса защо руснаците са фашисти? Прост е той, лесен: защото са народ, който няма достойнство. И изглежда, никога не е имал. Затова онези от руснаците, които искат да живеят с достойнство, руският народ и руската власт ги обявяват за предатели. И заедно ги прогонват… И заедно ги убиват…  

Един висок провал

 

Впечатления на един литератор от филма на Франсоа Озон „Чужденецът“...