Сдружение „Изкуство днес“ откри в Пловдив 29-то издание на Седмица на съвременното изкуство – "След войната", с акция на художника Димитър Келбечев, който успя да сложи кавички на думата „освободителка“ в надписа на паметника „Альоша“. 

Официалното откриване се състоя в събота – 9 септември, с пърформанса „Пропаганда“ на известната руска визуална артистка Олга Володина, която напоследък живее в България. 

В галерия „Капана“ (ул. „Райко Даскалов“ №29) кипят последни приготовления преди посрещането на посетители. Наталия Залозная от Беларус, принудена да напусне родината си заради режима там (живее в Белгия) представя „Картина в розово“ – иронична реплика на известна снимка на войници, които си честитят победата в края на Втората световна война (по Питър Бърнстейн). Хлябът на истината „паляниця“, направен от украински речни камъни, поднася украинската артистка Жана Кадирова, която представи тази инсталаци и на Венецианското биенале. Другото украинско участие е на Алла Георгиева (живее в България) с инсталация от текстилни пана, съшити от камуфлажни тъкани. Велизар Димчев, Група 7+1 (Илко Николчев, Йоханес Артинян, Камен Цветков, Панчо Куртев) провокират с инсталацията си от висящи модули, наречена „REM“ – „бързият“ сън на човешкия мозък – алюзия за съня на разума и раждащите се чудовища.

В своето видео Севдалина Кочевска е превърнала оръдейните дула в детска люлка, Надя Генова е „фотографирала“ синьо небе с понесени от незнаен вихър отпадъци.

Какви следите оставя желязната „разходка“ на верижна техника върху най-твърдия метал – стоманата демонстрира Иван Иванов. Наташа Кюпова е нарисувала огнена карта на света и е маркирала в златно малки петна на страните, които никога не са воювали. Емил Миразчиев (участник и куратор на изложбата) е монтирал две дузини светофари, светещи в синьо и жълто като символ на надеждата на артистите тази война и войните изобщо да спрат. 

Седмицата на съвременното изкуство - "След войната", продължава до 5 октомври и е с вход свободен. Проектът се осъществява с подкрепата на: Община Пловдив, Гьоте-институт и Национален фонд „Култура“ програма „Мобилност“.

  • ЖИВОТ С ИДИОТ

    Теодор Ушев: Идиотизмът превзема света

     „Живот с идиот“  живееше в мен 20 и няколко години, и все не намирах смелост да посегна към него. Знаейки, че ще бъде много трудно да види бял свят, където и да било, поради начина, по който е разказан", казва аниматорът. 

„Освен живопис и градинарство друго нищо не умея.”

Клод Моне – френски художник, основател и лидер на стила импресионизъм, роден на 14 ноември преди 185 години

„Мистър Джоунс“ на Агнешка Холанд: 100-годишната рецепта на Сталин за геноцид в Украйна

 

Лъсва и образът на охранената журналистическа гилдия на чуждестранните кореспонденти, базирана в Москва.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

“Рожден ден”, но не за последно (ревю)

 

“Рожден ден” е стегнат и добре конструиран филм, операторската работа на Георги Челебиев е безупречна, а музиката на Георги Стрезов е въздействена и функционална.

Кожата на руснаците

 

Отговорът на въпроса защо руснаците са фашисти? Прост е той, лесен: защото са народ, който няма достойнство. И изглежда, никога не е имал. Затова онези от руснаците, които искат да живеят с достойнство, руският народ и руската власт ги обявяват за предатели. И заедно ги прогонват… И заедно ги убиват…  

Един висок провал

 

Впечатления на един литератор от филма на Франсоа Озон „Чужденецът“...