МАРИЯ ВЪЛЧАНОВА, Програма "Христо Ботев"

Наричат го "Красивият магьосник на палката". И макар че съдбата му позволи да бъде между нас само 43 години (1948-1991), това се оказа достатъчно, за да остави записи с незабравими изпълнения на най-големите шедьоври на оперното, симфоничното и кантатно-ораториалното изкуство и да изнесе паметни концерти по целия свят, заставайки на пулта на такива оркестри като Берлинската, Израелската и Ленинградската филхармония, Бостънския и Лондонския симфоничен оркестър, Френския национален оркестър, Оркестъра на Лос Анджелис, Ирански национален радио и телевизионен камерен оркестър, Чешката филхармония и много други. Самият Херберт фон Караян го кани за свой асистент през 1971 г., след като той става най-младият лауреат на диригентския конкурс в Берлин, организиран от великия маестро…

Всичко това и много повече е само част от творческия портрет на незабравимия със своето обаяние и харизма български диригент Емил Чакъров. Въпреки че прекарва по-голяма част от живота си извън България, той никога не забравя корените си и активно работи за утвърждаването на българското изкуство и българската диригентска школа. Пример в това отношение е Първата награда, която получава Младежкият ни камерен оркестър на второто издание на Международния конкурс, основан от фондацията на Караян, а също и Новогодишния музикален фестивал и Софийски фестивален оркестър към НДК – два истински бисера, създадени от Чакъров, увенчали творческите му търсения и дело в България, превърнали се в неотменима част от националната ни музикална култура вече близо 4 десетилетия. Неслучайно Емил Чакъров споделя в интервю от 1988 година:

"Новогодишният музикален фестивал е най-същественото ми постижение до момента в цялата ми творческа кариера. Той обединява неща, които съм правил в различни страни на света частично. Не мога да се задоволя само с дирижирането на концерт. По принцип диригентът трябва да бъде и дипломат, и организатор, и педагог, да е свързващо звено в различните области. Може би в този смисъл Новогодишният фестивал дава облика на истинския диригент".

И може би съвсем не случайно, последните думи на големия ни творец само броени минути преди да напусне земния свят на 4 август 1991 г. са: "Музиката! Пуснете музиката!"

В две поредни издания на предаването "Студио музика" – 13 и 20 февруари от 19.30 часа ще си спомним за незабравимия Емил Чакъров заедно с двама от неговите близки приятели и сътрудници: музикологът, продуцент и дългогодишен редактор в Националното радио Екатерина Дочева и изтъкнатият български цигулар проф. Минчо Минчев. В предаването звучи и гласа на Емил Чакъров, съхранен в звуковата памет на Златния радиофонд, както и прекрасни изпълнения на български и световни оркестрови състави под неговата палка.

  • АПЛОДИСМЕНТИ

    "Тя беше на много голяма висота..."

    Отзиви на международната оперна критика за дебютната за Соня Йончева роля на Лиза от "Дама Пика" на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк.

„Всички ние имаме два живота. Един, който мечтаем. И друг, който ни води до гроба.“

Фернанду Песоа, португалски поет, роден на 13 юни преди 137 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.

Тя танцува това лято

 

Заснет в Унгария „само“ за 90 милиона долара , „Балерина“ се очертава да е летен хит и да допринесе за поддържане интереса към легендарния свят на Джон Уик.

Българската дилема: между вера и далавера

 

Да рецензираш Александър Кьосев е – казано на корпоративен език – „истинско предизвикателство“. Но и опасна работа, защото ако я вършиш „необмислена или недомислена“, само ще се регистрираш като позорен участник...