Драматизации на творби на чешките класици Ярослав Хашек и Карел Чапек, ще бъдат излъчени в рубриката „Радиотеатър” на програма „Христо Ботев”. Те звучат  от 0.20 след полунощ от 13 до 17 март.

Началото  е на 13 март с „Паноптикум” на Хашек - една истинска върволица от човешки характери, обединени от панаира, този толкова обикнат от чешкия писател топос на веселието и разнообразието. Веднага след него тръгва „Играта с любовта е фатална” - фарс на двамата братя Чапек, Йозеф и Карел, в който те обединяват творческите си сили, за да създадат една забавна история. 

На 14 март продължаваме с „Небесното яйце” на Владислав Коржец и с миниатюрата „Гардеробът” на Иржи Марек - автора на толкова популярния преди време сборник „Паноптикум на стари криминални случаи”. 

На 15 март слушателите ще се срещнат с две по-неизвестни имена на чешката драматургия - Вацлав Боровичка и Франтишек Обжера. Боровичка с „Жестокият Бил” се потапя в тъжната история на хванат в клещите на съдебната система наивничък човечец, Обжера също дълбае в тази посока - принудата към спортистите да правят всички възможно, включително приемането на забранени стимулиращи вещества, за да повишат резултатите си. Така всъщност и героят на Обжера се оказва жертва на системата, която изисква от него да пренебрегне и здравето си, и близките си, само и само да отговори на натиска ѝ. 

На 16 март със „Собствениците на ключове” ще срещнем нашите слушатели с един непознат Милна Кундера - Кундера драматурга, който през история от чешката съпротива срещу хитлеристката окупация сблъсква едни взрени в собственото си нищожно битие хорица, глухи и слепи за надигащото се бедствие. След Кундера идва отново Карел Чапек с „Опит за убийство” - драматургична миниатюра, написана в добрите традиции на неговите „Разкази от единия и от другия джоб”. 

Но с истинския Чапек, автора на „Р.У.Р.” и „Войната със саламандрите”, ще се чуем на 17 март, когато в типичния си стил на изобретател на фантастични сюжети той ще ни разкаже какво е да си обречен на безсмъртие. От едно дело за наследство се оказваме в един странен свят, в който миналото се преплита със сегашното, за да разберем, че може би не смъртта, а липсата е голямото нещастие.

  • ПРИЗВЕДЕНО В БЪЛГАРИЯ

    Христо Бръмбаров  - корифеят на българското певческо изкуство 

    Внушителен е броят на неговите ученици - Гяуров, Гюзелев, Узунов, Селимски, Димитър Петков, Рафаел Арие, Гена Димитрова, Катя Георгиева,  Димитър Петков, Стефан Еленков,  Рада  Конфорти, Тодор Бонев, Лиляна Василева, Стоян Попов, Сабин Марков...

    ---

    Тази година се навършват 120 години от рождението му.

„Най-простото сюрреалистично действие се състои в това да излезеш на улицата с револвер в ръка и да стреляш напосоки в тълпата колкото можеш повече. Всеки, който никога не е изпитвал желанието да се разправи по този начин с унижението и затъпяването, явно сам принадлежи към тази тълпа, а собственият му корем е на нивото на куршума.“

Андре Бретон, френски писател, роден на 19 февруари преди 129 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Петте кьошета“: несглобяемият пъзел

 "Смятам романа на Панайот Карагьозов за остра реплика към цялото умилително носталгично венцехвалене на социализма, към който мнозина са се устремили да ни върнат не само чрез медиите и социалните мрежи, а и с конкретни действия", пише Алберт Бенбасат.

Вярвайте в чудеса!

 

„Не затваряй очи“ е въздействащ и топъл филм, необходим да сгрее загрубелите ни и потънали в света на материалното души...

Куинси Джоунс и несъществуващите формули за успеха

 

Между огромното количество от архивни материали, истинската ценност на филма "Quincy" се разкрива в непрофесионално заснетите кадри от телефона на Рашида Джоунс, които се появяват по-рядко, отколкото ни се иска.