Гениалната и рядко изпълнявана Миса Солемнис на Бетовен ще звучи в изпълнение на Сoфийската филхармония и Националния филхармоничен хор на 12 март в София и на 14 март на Международния музикален фестивал „Мартенски музикални дни“ в Русе. На диригентския пулт застава Емил Табаков, а соловите партии са поверени намлади, но вече оценени родни таланти, селектирани лично от примата Красимира Стоянова. 

Миса Солемнис е най-грандиозният, „величествен“ Бетовенов опус. Писана е почти едновременно с Деветата симфония. В писмото си от 10 март 1824 до издателство „Шот“ по повод ръкописа на месата Бетовен пише: „Колкото и да ми е трудно да говоря за самия себе си, все пак аз я считам за най-великото си произведение“. 

И коментарите на съвременниците му са категорични: „Голямата меса на господин Лудвиг ван Бетовен е призната единодушно от всички познавачи за най-забележителното религиозно произведение, което се е появявало от времето на „Месия“ на Хендел – както по новаторство, така и по благочестив, боговдъхновен смисъл, изразен във всяка нота, което вероятно е най-важното“.

----------------

Сопраното Стефани Кръстева е направила своя дебют на сцената на Националната опера, печелила е стипендията „С усилия към звездите” по селекция на Красимира Стоянова, както и награди на няколко международни конкурса. 

Мецосопраното Виолета Радомирска е сред най-талантливите ни съвременни певици, изявяваща се на големи международни сцени, сред които и Ла Скала, където дебютира през сезон 2018-2019в „Електра” на Р.Щраус. 

Трето поколение певец, Емил Павлов е солист на Държавната опера в Пловдив, а от сезон 2017/2018 и на Софийска опера и балет. Младият тенор е лауреат на  много национални и международни конкурси.

Басът Валентин Ватевучи при Александрина Милчева и Роберто Скандиуци, а понастоящем работи с Красимира Стоянова. Има подчертан интерес към бароковата и кантатно-ораториална музика. Солист е на ансамбъла за старинна музика Neumeyer Consort в Майнц, с който осъществява запис на ораторията „Израел в Египет” за немската звукозаписна компания Flexaton. 

Емил Табаков се отличава със задълбочен прочит и афинитет към монументални произведения, каквато е и Миса Солемнис.Неговите интерпретации на Малер, Брукнер и Бетовен са определяни от музикалната критика като емблематични и проникновени.Маестрото се отнася с огромен респект към партитурата на творбата, която е представял в София през 2014 г.

След софийската публика удоволствие да се насладят на великата Бетовенова творба, ще имат и слушателите в Русе. Концертът е включен в програмата на Международния фестивал "Мартенски музикални дни". Срещата на русенци с тази творба става след цели 31 години. Отново в рамките на фестивала на 18 март 1989 г. Миса Солемнис е звучала за последен път в Русе в изпълнение на Русенската филхармония, Националния филхармоничен хор (тогава Капела) и солисти от Австрия, Германия и Америка под диригентската палка на Алипи Найденов. 

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Правителство, което повиши цената на бирата, неминуемо пада от власт.”

Ярослав Хашек, чешки писател, роден на 30 април преди 142 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.