Софийската филхармония продължава да представя някои от най-добрите солисти и диригенти в своя извънреден летен сезон. В неделя, 26 юли, на сцената на зала "България" с Моцартова програма ще излязат цигуларят Марио Хосен и маестро Георги Димитров. Заедно с националния оркестър те ще представят две забележителни творби на австрийския гений - Концерт за цигулка № 5 и Симфония № 29.

Концертът за цигулка и оркестър №5 „Турски“ е последният и  вероятно най-предпочитан концерт, написан за този инструмент от Моцарт. Премиерата му се състояла в Залцбург през 1755. Днес той е в репертоара на всеки цигулар и е едно от задължителните произведения на втория тур на световноизвестния конкурс „Чайковски“.

Година преди написването на концерта, отново в Залцбург, Моцарт довършва своята 29-та симфония. Впоследствие неизвестно лице изтрива датата в ръкописа и музиколозите търсят помощта на криминалистите, за да прочетат изчезналия надпис с помощта на цветни филтри.Симфонията е създадена във време, в което все още няма строги граници между оркестровата и камерната музика и това може да се усети в нея. Както повечето му творби тя притежава техническа сложност, изтънченост и емоционален заряд.

ГЕОРГИ ДИМИТРОВ е ученик на известния цигулков педагог Розенберг. Дирижирал е всички български оркестри и е канен като гост-диригент в Русия, Румъния, Унгария, Германия, Италия, Полша, Чехия, Куба, Мексико, Испания, Швейцария и др. Внушителният му репертоар включва симфонични произведения, оперни заглавия, кантатно-ораториални творби. Редовно провежда майсторски класове по дирижиране и журира в международни конкурси за диригенти.

МАРИО ХОСЕН прави своя дебют като солист с оркестър на осем години. Получава образованието си в София, Виена и Париж. Солист с международна репутация, Марио Хосен живее във Виена, но концертира активно по света и преподава в България и чужбина. Хосен е солист на световни оркестри като Виенския симфоничен оркестър, Виенския камерен оркестър, Английския камерен оркестър, Academy St. Martin and the Fields, Филхармония Брукнер Линц, Кралската филхармония, Симфоничен оркестър "Чайковски" на Московското радио, Оркестър на Миланската Скала, Симфоничния оркестър на радио София и много др. Той е почетен професор по цигулка на НБУ и гост професор в Япония, със завидна преподавателска кариера и студенти – носители на едни от най-високите отличия от конкурси и фестивали в Европа и Азия.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.