КРЕМЕНА НИКОЛОВА - ФЛОР

Първият концерт от есенния сезон на струнен квартет „Филхармоника“ на 16 ноември е посветен на двама колоси в европейската музика – Лудвиг ван Бетовен и Йоханес Брамс. По случай 250-годишнината от рождението на Бетовен в началото на програмата ще прозвучи един от ранните му квартети – оп. 18 № 4 в до минор. Драматизмът и напрежението на първата част, напълно съзвучни с духа на ранния немски романтизъм, се уравновесяват по великолепен начин от елегантната изисканост на втората част. Менуетът връща усещането за тревожност и несигурност, които постепенно се смекчават от бляскавата виртуозност и деликатен хумор на финала.

„Квинтет за кларинет и струнен квартет“ в си минор, оп. 115 е написан през лятото на 1891 г., скоро след като Брамс се запознава с Рихард Мюлфелд – виртуозен кларинетист от Дворцовия оркестър на Майнинген. Само година по-рано композиторът е на път изобщо да се откаже от това да твори. Срещата му с Мюлфелд обаче подтиква Брамс да изучи по-подробно кларинетните квинтети на Моцарт и на Карл Мария фон Вебер, след което решава на напише ново произведение за такъв състав. В писмо до Клара Шуман от м. октомври 1891 г. Брамс споменава „Кларинетния квинтет“ с особено топло чувство, което би могло да се тълкува и като посвещение. „Ако трябва да съм честен, за тази творба бе важно да измисля най-красивите мелодии, които някога съм писал – даже по-красиви и от мелодиите на Клара! Защото, ако мисля само за себе си, нищо съдържателно не ми идва на ум, камо ли пък нещо красиво!“

На 24 ноември 1891 г. в частен концерт в Майнинген се състои премиерното изпълнение на „Трио за кларинет, виолончело и пиано“ (оп. 114), както и на „Квинтет за кларинет и струнен квартет“. На 12 декември същата година в Берлин е официалната премиера на двете камерни творби в изпълнение на Рихард Мюлфелд, самия Брамс на пианото и прочутия за времето си квартет на Йозеф Йоахим. Концертът преминава с изключителен успех и новите произведения са приветствани възторжено както от публиката, така и от критиката. Самият Йоахим описва Kларинетния квинтет като „едно от най-великите произведения, които Брамс някога е създавал“.

За второто произведение от програмата на 16-и ноември в зала „България“ към музикантите от струнен квартет „Филхармоника“ ще се присъедини и техният колега – първият кларинетист на Софийската филхармония Димитър Московски.

„Двете най-чести причини за нещастието на хората са: от една страна, незнанието колко малко им е необходимо, за да бъдат щастливи, а от друга, мнимите потребности и безграничните желания.“

Хелвеций, френски литератор и философ, роден на 26 януари преди 310 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...