КРЕМЕНА НИКОЛОВА - ФЛОР

Първият концерт от есенния сезон на струнен квартет „Филхармоника“ на 16 ноември е посветен на двама колоси в европейската музика – Лудвиг ван Бетовен и Йоханес Брамс. По случай 250-годишнината от рождението на Бетовен в началото на програмата ще прозвучи един от ранните му квартети – оп. 18 № 4 в до минор. Драматизмът и напрежението на първата част, напълно съзвучни с духа на ранния немски романтизъм, се уравновесяват по великолепен начин от елегантната изисканост на втората част. Менуетът връща усещането за тревожност и несигурност, които постепенно се смекчават от бляскавата виртуозност и деликатен хумор на финала.

„Квинтет за кларинет и струнен квартет“ в си минор, оп. 115 е написан през лятото на 1891 г., скоро след като Брамс се запознава с Рихард Мюлфелд – виртуозен кларинетист от Дворцовия оркестър на Майнинген. Само година по-рано композиторът е на път изобщо да се откаже от това да твори. Срещата му с Мюлфелд обаче подтиква Брамс да изучи по-подробно кларинетните квинтети на Моцарт и на Карл Мария фон Вебер, след което решава на напише ново произведение за такъв състав. В писмо до Клара Шуман от м. октомври 1891 г. Брамс споменава „Кларинетния квинтет“ с особено топло чувство, което би могло да се тълкува и като посвещение. „Ако трябва да съм честен, за тази творба бе важно да измисля най-красивите мелодии, които някога съм писал – даже по-красиви и от мелодиите на Клара! Защото, ако мисля само за себе си, нищо съдържателно не ми идва на ум, камо ли пък нещо красиво!“

На 24 ноември 1891 г. в частен концерт в Майнинген се състои премиерното изпълнение на „Трио за кларинет, виолончело и пиано“ (оп. 114), както и на „Квинтет за кларинет и струнен квартет“. На 12 декември същата година в Берлин е официалната премиера на двете камерни творби в изпълнение на Рихард Мюлфелд, самия Брамс на пианото и прочутия за времето си квартет на Йозеф Йоахим. Концертът преминава с изключителен успех и новите произведения са приветствани възторжено както от публиката, така и от критиката. Самият Йоахим описва Kларинетния квинтет като „едно от най-великите произведения, които Брамс някога е създавал“.

За второто произведение от програмата на 16-и ноември в зала „България“ към музикантите от струнен квартет „Филхармоника“ ще се присъедини и техният колега – първият кларинетист на Софийската филхармония Димитър Московски.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Понеже всяко правителство, което управлява без съгласието на управляваните, по дефиниция представлява робство.“

Джонатан Суифт, ирландски писател, роден на 30 ноември преди 356 години

Анкета

Остава ли ви време да четете книги?

Да, както винаги - 80%
Все по-малко - 20%
Не чета изобщо - 0%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Диада“ без доза щастие

„Диада“ е честно реализиран филм, с уверена и с ясни послания режисура, впечатлява и операторска работа

За „Ваймар експрес“ и силата на таланта

 

На финала авторката на филма търси помирителен жест – тя деликатно и предпазливо, премерено и едва ли не извинявайки се, стига до извода, че личността и пристрастията на Мутафова отстъпва пред силата на нейния талант, което си е и самата истина.

Такива, каквито бяхме

 

50 години от премиерата на "Каквито бяхме". Творбата на Полак е сред вечните класики на Холивуд, която може да се гледа винаги и с удоволствие